Ať jste marketingový manažer, majitel firmy, nebo specialista produktu, porada ohledně budgetu se vám jistě nevyhnula. Co všechno se musí při nastavování zohlednit? Kdo by měl přijít s konečným číslem? Jak pak změřit výsledky? A hlavně – jak se ujistit, že o investované peníze nepřijdete? Je vůbec možné na tyto otázky odpovědět správně?

Často se nám stává, že klient přijde a jako jednu z prvních otázek nám položí: „Kolik to celé bude stát?“ Bohužel, nemáme křišťálovou kouli a bez dobrého rozboru jeho businessu dost často nemáme ani dostatečně rychlou a správnou odpověď.

[1] Ujasněte si cíl

Základem pro kvalitní zadání například reklamy, kampaně nebo i strategie agentuře nebo freelancerovi je znalost vlastních možností. Primárně si musíte ujasnit, jaké jsou vaše konkrétní cíle. Jde vám o růst tržeb, potřebujete získat nové zákazníky a zvýšit povědomí o vašich službách. A co můžete vašim zákazníkům nabídnout navíc oproti konkurenci?

Pokud si v této oblasti nejste jisti, zástupce agentury vám může pomoci se zorientovat. Nikdo ale váš podnik nezná lépe než vy, proto by tyto informace měly vycházet od vás. V případě, že to tak není, může dojít k nepochopení a případně i špatnému nastavení celého marketingového mixu i strategií.

[2] Vysoká utracená částka neznamená nutně neúspěch kampaně

V případě, že se jedná o klasické výkonnostní kampaně, které mají za cíl primárně zvyšování tržeb, řešení palčivých otázek je nasnadě. Pokud klient zná dobře své podnikání a ví, kolik z obratu vydělává, je poměrně jednoduché určit i to, jaká investice je vhodná. Neměli byste se tedy na sumu utracenou ve výkonu dívat z pohledu maximální částky, ale například z pohledu dodržení maximálního PNO[1][1]
Poměru nákladů na obratu.
nebo ROI[2][2]
Návratnosti investic.
.

Když si tedy určíte, že máte mít PNO v hodnotě 10 %, protože víte, že s takovou mírou nákladů vyděláváte, neměli byste rozpočty na kampaně tlumit. V opačném případě přicházíte o příležitosti. Navíc s narůstajícím využitým kreditem, narůstá i obrat. Máte tedy více prostředků, kterými můžeme náklady vykrýt.

[3] Čím nižší PNO, tím lépe?

Možná si říkáte, že čím nižší PNO, tím pro vás lépe. Je to ale pravda jen částečně, výkon reklamy nefunguje zcela přímou úměrou vůči investovaným prostředkům. I přílišným škrcením tohoto poměru se můžete obrat o potenciální zákazníky. Využití nových kampaní a rozšiřování obecných kampaní při dodržování příliš nízkého PNO není z logiky věci možné. Pokud by ale měl konzultant volnou ruku, může vyzkoušet nové varianty reklam i cílení a výsledek pak může objevit nové možnosti online podnikání. Jistě vám rádi poradí v tom, co je pro vás ta nejlepší cesta, jsou jedni z prvních, kteří si všimnou příležitostí.

PNO a hodnota konverze v rozpočtu

PNO a hodnota konverze.

[4] Neporovnávejte váš budget s budgetem jiných firem

Velmi podobně je to pak s různými verzemi komentářů, které od klientů slýcháme: „Chtěl bych vydělat ALESPOŇ tolik, ale ideálně hodně levně, nemám více než tolik.“ Případně evergreen: „Ale můj kamarád říkal, že oni do té reklamy dávají mnohem méně!“

Jak jsme si tedy ukázali výše, není důležité, kolik do reklamy dává firma kamaráda – pokud se vám povede lépe, proč nedat víc? Navíc při takovém rozboru vlastních možností často přijdete na to, že vaše očekávání můžou být nereálná. V agentuře máme zkušenosti z celé škály odvětví. Sledujeme průměrné ceny reklamy v různých oblastech podnikání a můžeme vám pomoct pochopit, proč při příliš nízké investici v daných podmínkách není možné dojít k vysněnému výsledku.

[5] Když nejde jen o obrat

Podobně se pak můžete dostat ke kvalitnímu zadání i v případě, že nemáte natolik “měřitelný” produkt. Například určením správné ceny, kterou jste ochotni dát za přivedení nového zákazníka k registraci, můžete naplánovat i cíl, kterého chcete dosáhnout. Jednoduchou matematikou zjistíte i výši budgetu, se kterým můžete pracovat. I zde pak platí pravidlo, že pokud se vám daří zadání dodržovat, kampaně není dobré tlumit, připravujete se tak o nové zákazníky.

Pokud dostanete na správnou cestu vaše výkonnostní kampaně, otevírá se vám obrovské množství možností, jak v online pokračovat dále. A můžete uvažovat i o větších brandových kampaních. Jistě jste už slyšeli o tom, že budování značky je pro růst společnosti velmi důležité.

[6] Na tom, koho chcete oslovit, záleží

Budgety můžete plánovat z pohledu zásahu – musíte ale vědět, koho chcete oslovit a kdo by měl být cílovým publikem pro váš produkt. Vyhodnocení budgetu by mělo vyjít i z ostatních investic, nemá smysl při desetitisícových investicích do online prostředí začínat brandovou kampaň s pár stovkami na měsíc. Stejně tak, pokud máte malý podnik, který investuje málo, nemůžete od jediné velké kampaně čekat zázrak.

V této oblasti vám specialista na online marketing pomůže nejvíce – má k dispozici spoustu nástrojů, kterými může predikovat zásahy a pracovat s budgety tak, aby pro vás našel tu nejvhodnější kombinaci zvolených kanálů i investic a může vám navrhnout i pomoc v plánování kampaní v jiných oblastech.

[7] Jak nastavit alespoň to základní?

  • Mějte jasný cíl. Ten za vás nikdo nevymyslí.
  • Porovnejte sebe a konkurenci. Máte něco, co ostatní nemají? Nikdo to neví lépe než vy!
  • Najděte vaše limity a nastavte správné KPI.
  • Věnujte pozornost radám specialistů. Jejich práci znají nejlépe.
  • Investujte část výdělku do rozšíření reklamy. Vyplatí se to.

Jiná situace samozřejmě nastává, pokud kampaně zadané KPI – ukazatele výkonnosti – nedodržují. Zde je pak rozhodně čas na velmi důkladnou optimalizaci a v případě problémů dlouhodobějšího rázu případně i audit spojený se změnou agentury.

Štítky: budget digital marketing kampaně obrat PNO PPC rozpočet

Lada Pěgřimková

Lada Pěgřimková [1]
[1] Account Manager

Odbornice na reklamu na sítích, cestovatelka a nadšená účastnice 4x4 výprav.

Související články

Markéta Gramesová

Markéta Gramesová

13. 5. 2020 2 minuty čtení

  • [PPC]

Rozměry bannerů a responzivních reklam

Potřebujete vytvořit bannery pro remarketingové a akviziční kampaně nebo chcete dodat svému správci PPC reklamy vhodné obrázky do responzivních inzerátů? V tomto článku se dozvíte veškeré potřebné…

Tereza Kučková

Tereza Kučková

6. 5. 2020 7 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [Případová studie]

Když domácí mazlíčci vládnou sociálním sítím

Super zoo představuje jednoho z nejznámějších a největších prodejců chovatelských potřeb u nás. O jeho digitální stopu se staráme už od roku 2015, kdy nám pod křídla svěřili svou…

Nikola Zajíčková

Nikola Zajíčková

21. 4. 2020 6 minut čtení

  • [Aktuality]

Budujte zpětné odkazy efektivně

Snahou každé značky je zvyšovat povědomí o ní, budovat kvalitní a funkční web a být ve vyhledávání na vysokých pozicích. Jak toho dosáhnout? Začněte pracovat na kvalitních zpětných…