Nedávno internetovými portály proběhly zprávy, že reklamní průmysl zuří. Důvodem je pozastavení sdílení historie prohlížení uživatelů. Za to vše může nová funkce Intelligent Tracking Prevention implementována do Safari 11 a iOS 11 v zařízení Apple.

ITP pod mikroskopem, jak to funguje?

Než se pustíme do hledání kloudného řešení, koukneme se ITP blíže na zoubky. Než bylo oznámeno, měly produkty Apple ve výchozím nastavení blokování cookies třetích stran (reklamních systémů, widgetů a sociálních sítí). Pomocí dalších rozšíření pak bylo možné blokovat i samotnou reklamu.

Původní nastavení se ale úplně vyhýbalo cookies prvních stran, které vytváří přímo webová stránka. A to z jednoho prostého důvodu jsou obecně považovány za nezbytné pro uživatelskou zkušenost.

Co například umí?

  • Ukládat přihlašovací jméno a heslo
  • Pamatují si, jakou jazykovou lokaci používáte
  • Automaticky můžou doplňovat formuláře

Ale i tady existují tajní agenti. Některá cookies prvních stran totiž nejsou tak úplně to, za co se vydávají. Občas se za nimi schovávají cookies třetích stran. A přesně na to je nová aktualizace zaměřena. Odhaluje tajné agenty.

Co vše ITP postihne a existuje řešení?

ITP se dotkne převážně měření konverzí v inzertních systémech (Google AdWords, Seznam Sklik). O data ze Safari bohužel přijdeme. Na to ale Google okamžitě zareagoval a upravil své měřící skripty. Protože kdo je připraven, není překvapen.

V současné chvíli v rozhraní Adwords proto lze nalézt 2 nové kódy:

  • Globální značka webu, která se umisťuje na všechny stránky,
  • Event tag, který funguje jako konverzní kód.
Měření konverzí z Apple zařízení zažívá revoluci

Měření konverzí z Apple zařízení zažívá revoluci

Implementace kódů a dopad

Pokud výše zmíněné kódy nebudou implementovány, konverze ze Safari si už jednoduše nezměříte. To vám (a našim konzultantům) může ztěžovat dlouhodobou optimalizaci kampaní. Nemluvě o tom, že se esteticky zhorší výsledky – sníží se počet/hodnota konverzí a zvýší se PNO.

A co Google Analytics?

Jak jsem již zmínil, v reklamních systémech bohužel o daná data přijdeme. Naštěstí se to netýká Analytics! Který v současné chvíli Apple blokovat nebude. Na druhou stranu se nenechte zmást. Analytics slouží jako reportovací nástroj, ne investiční! Proto je nezbytné mít potřebná data i v reklamních systémech.

Tip na závěr – Ušetří vám čas i peníze!

Toto není první a ani poslední změna. S příchodem GDPR toho můžeme očekávat mnohem více. Proto nejlepší současnou investicí je GTM – Google Tag Manager. Přes něj nastavíte kódy pár kliky. Nové implementace se mnohonásobně zrychlí a nebudou přinášet další náklady. Jednorázově si zaplatíte GTM a žádné programátory, kteří si to nechají hodně slušně zaplatit, k tomu nebudete potřebovat.

Štítky: apple Google google adwords google tag manager GTM Intelligent Tracking Prevention iOS ITP konverze Safari seznam sklik

Tomáš Schwarz

Tomáš Schwarz [1]
[1] PPC Specialist

Bývalý zaměstnanec Advisio.