Web optimalizovaný pro mobilní zařízení je web plně přizpůsobivý pro uživatele, kteří si otevřou webové stránky nejen v PC, ale i na notebooku, v mobilu či na tabletu.

V současnosti většina uživatelů používá pro vyhledání obsahu převážně mobily, a proto je nutné odstranit veškeré nedostatky, které by mohly uživatele rozptýlit či donutit k opuštění vašeho webu.

V rámci mobilní optimalizace je potřeba zaměřit se jednak na responzivní design, jednak na strukturu weburychlost stránek. Věděli jste, že Google zjistil, že pokud načítání stránek na mobilním zařízení trvá déle než 3 sekundy, tak 53 % uživatelů web opouští?

Google bude indexovat pouze responzivní stránky

První zmínky o mobilním indexu sahají do roku 2016. Od té doby Google přešel na tzv. Mobile first index, jehož indexace je zaměřená právě na mobilní verzi webu. Bot nejprve projde a zhodnotí mobilní verzi, na základě které seřadí obsah v rámci SERP[1][1]
Stránka výsledků vyhledávání.
.

Nechcete se stát neviditelnými? Pospěšte si s optimalizací. Google uvedl, že už od března 2021 bude indexovat pouze mobilní verze webů. Neoptimalizované weby, které jsou pouze v desktopové verzi, budou z indexu odstraněny. A jedná se samozřejmě o veškerý obsah včetně obrázků, produktů v e-shopech apod.

Přizpůsobte své SEO tak, aby vše, co chcete indexovat, bylo v mobilní verzi a ujistěte se, že i tato verze webu reprezentuje obsah, který chcete poskytnout uživatelům. Jestliže je velká část důležitého obsahu viditelná na desktopové verzi, po přesunu na mobilní verzi by tomu nemělo být jinak.

Co z toho tedy plyne? 

  • Pokud máte důležitý uživatelský obsah pouze na desktopové verzi webu, budete muset tento obsah přesunout na mobilní verzi. Pokud tak neučiníte, obsah nebude indexován.
  • Index Google se pročistí od zastaralých a již neudržovaných webů.

Co vám při optimalizaci webu pro mobily přijde vhod

Hodila by se vám nějaká kuchařka nápadů a triků, jak si udržet pozornost Google i uživatelů? Aby byl přechod vašeho webu do mobilního prostředí hladký, stačí se řídit několika základními radami.

Zaměřte se na rychlost webu

Z uživatelského hlediska patří doba načtení mezi nejdůležitější faktory, zda na webu zůstat. Rychlost webu se navíc koncem května stane jedním z podstatných hodnotících faktorů stránek. Přečtěte si, jak nejlépe optimalizovat rychlost webu.

Neblokujte CSS, JavaScript ani obrázky

V minulosti některá mobilní zařízení nepodporovala zobrazení CSS, JS či obrázků. V současnosti však může být jejich blokace pro Googlebota omezující.

Proto tyto prvky neskrývejte, Googlebot pro mobilní zařízení díky nim lépe pochopí obsah vašeho webu.

Minimalizujte vyskakovací okna

Je prokázáno, že právě vyskakovací okna při návštěvě webu na mobilním zařízení vedou k jeho okamžitému opuštění. I když na desktopové verzi vyskakovací okna ponecháte, na mobilní verzi se je snažte nepoužívat nebo alespoň minimalizovat.

Používejte strukturovaná data

Strukturovaná data zaručí přehledné zobrazení úryvků v SERP. V mobilním SERP jsou ještě důležitější a více ovlivňují CTR[2][2]
Míra prokliku.
. Zejména pokud máte e-shop, implementace strukturovaných dat pro vás může být konkurenční výhodou v SEO.

Otestujte použitelnost webu

Věnujte čas testování základní použitelnosti webu, proklikejte si důležité stránky na mobilu nebo si vytvořte testovací objednávku. Takto nejjednodušeji a nejrychleji poznáte, zda web správně funguje.

Čemu nejvíce věnovat pozornost?

  • proklikatelnosti telefonního čísla a e-mailu,
  • viditelnosti prvků na webu [košík, tlačítka, text],
  • hladkému průběhu objednávky včetně jejího dokončení.

Optimalizujte metainformace a nadpisy

Jelikož je na mobilu menší rozlišení, pamatujte na to, aby veškeré důležité informace byly v popředí, co se týče metainformací. Metainformace totiž přímo ovlivňují CTR.

Jaké jsou konfigurace pro mobilní web

Rozdíly přístupu k mobilnímu zobrazení

Rozdíly přístupu k mobilnímu zobrazení.

Responzivní webdesign

Responzivní webdesign je nejjednodušší a ze strany Google nejčastěji doporučovanou konfigurací. Přizpůsobí se rozlišení obrazovky a zároveň ponechá stejný HTML kód i URL adresy.

Responzivní webdesign

Responzivní webdesign.

Dynamické zobrazování

„Dynamic serving“ je typ konfigurace, kdy URL adresy zůstávají stejné, nicméně při přístupu z mobilní verze je poskytován jiný HTML kód. Tato konfigurace je však pro server větší zátěží a tím pádem jej zpomaluje.

Separátní URL adresy

Tuto konfiguraci Google nedoporučuje, protože se URL adresy na desktopové verzi liší oproti URL pro mobilní verzi. Je zde potřeba Google informovat, kterou verzi má kdy uživatelům zobrazit.

Také v rámci SEO jsou separátní URL adresy nevyhovující, jelikož fungují samostatně. Hodnocení stránek v mobilní verzi se nikdy nesloučí se stránkami pro desktop či naopak.

Jak si ověříte, že jsou stránky správně optimalizované pro mobily

Optimalizaci stránek pro mobilní zařízení si můžete jednoduše ověřit prostřednictvím své Google Search Console. Po přihlášení klikněte v levém menu na „Použitelnost v mobilních zařízeních“.

Jestliže se na některých stránkách vyskytne chyba, nástroj vše zobrazí a informuje vás, o jaký problém se jedná.

Použitelnost v mobilních zařízeních

Použitelnost v mobilních zařízeních.

Nemáte založenou Google Search Console? Zkontrolovat jakoukoliv URL adresu můžete jiným nástrojem pro použitelnost v mobilních zařízeních, který je veřejný. Nevýhodou je, že do něj musíte vložit konkrétní URL adresu, zatímco Google Search Console vyhledá chyby komplexně.

Nástroj pro použitelnost v mobilních zařízeních

Nástroj pro použitelnost v mobilních zařízeních.

Jak zkontrolujete, kolik uživatelů přichází na web prostřednictvím mobilních zařízení

Chcete zjistit, kolik návštěv přichází skrze mobilní zařízení? Přihlaste se do Google Analytics a v přehledu publika zvolte mobilní přehled.

Kontrola uživatelů v mobilních zařízeních

Kontrola uživatelů v mobilních zařízeních.

Chcete-li zjistit, zda se i ve vašem případě zvyšují návštěvy z mobilních zařízení, zvolte si období a porovnejte údaje s předchozím rokem.

Kontrola zvyšujících návštěv uživatelů v mobilní zařízeních

Kontrola zvyšujících návštěv uživatelů v mobilní zařízeních.

Jak tedy vypadá mobile-friendly web

Mobilní verze je mnohem omezenější než ta desktopová, která pojme více věcí. Nejlepším doporučením je zobrazovat uživateli skutečně podstatný obsah a nerozptylovat jej zbytečnými prvky. Čím jednodušší bude mobilní verze webu, tím bude přehlednějšíuživatelsky přívětivější.

Zásady správně optimalizovaného webu pro mobily:

  • Web se zobrazuje a funguje správně na jakémkoliv zařízení.
  • Obsah webu na mobilním zařízení je dobře čitelný, aniž by bylo nutné zoomovat obrazovku.
  • Na webu jsou tlačítka a odkazy, na které lze bez problému kliknout.
  • Načtení stránky a veškeré akce prováděné na webu jsou rychlé.

Březen se blíží, a proto s rozšířením svého webu na mobilní zařízení příliš neotálejte. Budete mít čas optimalizovanou verzi webu sami otestovat, ale i vychytat případné mouchy.

Štítky: digital marketing digitální marketing Google SEO

Související články

Ondřej Smolen

Ondřej Smolen

12. 1. 2021 8 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [SEO]

Jak na rychlost webu [návod]

Rychlost webu je důležitá jak pro SEO, tak pro samotné uživatele. Přečtěte si návod, jak na měření rychlosti webu.…

Jak a kdy stanovit SEO strategii
Advisio

Advisio

13. 8. 2020 5 minut čtení

  • [SEO]

Jak a kdy stanovit SEO strategii

Optimalizace webu pro vyhledávače je důležitá ve všech fázích života webu od prvopočátečního návrhu přes běžné fungování až po přechod na nové řešení, ale nejdůležitější…