Obsah článku:
V online marketingu platí stejné pravidlo jako v podnikání obecně: diverzifikace je klíčová pro minimalizaci rizik a dlouhodobý úspěch. Spoléhat se pouze na jeden zdroj příjmů nebo jedinou marketingovou platformu je riskantní. Proč?
Představte si židli s jednou nohou — jak stabilní asi bude? Stejně tak se podnikání může zhroutit, pokud je závislé pouze na jednom reklamním kanálu.
Jaká jsou rizika a jak se jim vyhnout?
1. Závislost na pravidlech jedné platformy
Každá má svá pravidla, algoritmy a cenovou politiku. A vy – a celý váš byznys – jste na nich závislí. Jakékoli změny v nastavení platformy mohou ovlivnit výkonnost vašich kampaní a tedy i tržby.
V posledních letech jsme byli svědky výrazné změny na trhu. Velcí mezinárodní hráči jako Temu, Allegro či Trendyol vstoupili do hry a investovali obrovské rozpočty do online kampaní. To vedlo k prudkému nárůstu cen za proklik a zvýšenému tlaku na zobrazení v mnoha segmentech.
V případě, že jste závislí na jednom kanálu, se se vstupem nové konkurence může výrazně změnit prostředí, zvýšit ceny a vaše podnikání je okamžitě v ohrožení. Zajeté koleje a nastavené cíle přestanou fungovat a dostáváte se do slepé uličky.
2. Ztráta příjmů
Reklamní systémy pravidelně upravují algoritmy a zvyšují ceny za proklik. Pokud se spoléháte pouze na jeden z nich a dojde k nečekaným změnám, mohou vaše kampaně ztratit efektivitu, náklady vzrostou a vy přijdete o příjmy.
3. Omezený dosah a segmentace publika
Každá reklamní platforma pracuje se specifickým publikem. Na sociálních sítích, jako je Facebook, Instagram, Tiktok a další, efektivně fungují vizuální kreativy a videa pro oslovení mladšího publika. Zatímco LinkedIn dokážete lépe využít pro B2B marketing. PPC systémy vám zase pokrývají především poptávku a fázi DO ve frameworku SEE-THINK-DO-CARE. Měli byste proto v komunikaci dbát na pokrytí všech fází nákupního cyklu.
Spoléhání se pouze na jeden systém může znamenat, že neoslovíte všechny potenciální zákazníky.
4. Ztráta flexibility
Různé platformy nabízejí různé formáty reklamy a možnosti cílení. Kdo se spoléhá pouze na jeden systém, omezuje si možnosti testování, optimalizace a adaptace na nové trendy. Konkurenční firmy, které využívají více kanálů, jsou pak výrazně lépe připraveny na změny na trhu.
5. Omezení analytiky a vyhodnocování výsledků
Používání více reklamních platforem znamená větší množství dat o zákaznickém chování a výkonnosti kampaní. Díky tomu lépe pochopíte, co funguje a jak optimalizovat celkovou strategii. Současně si lze lépe určit pozici jednotlivých kanálů na cestě zákazníka.
6. Omezená stabilita a přizpůsobivost
Digitální marketing se neustále mění. Co funguje dnes nemusí zítra přinášet žádné výsledky. Diverzifikace kanálů umožňuje firmám reagovat na změny v chování zákazníků, algoritmech i technologických trendech.
Jak přistupovat k diverzifikaci marketingových kanálů?
1. Analyzujte svou cílovou skupinu
Kde se vaši zákazníci pohybují? Jaké kanály využívají? Podle odpovědí na tyto otázky rozložte investice do různých platforem tak, abyste pokryli poptávku i nabídku a využili dostupné možnosti na maximum.
2. Vyhodnocujte každý kanál v kontextu celé strategie
Například Google Ads a Sklik skvěle fungují na poptávku a doklepnutí konverze, zatímco sociální sítě a obsahová reklama budují povědomí a ukazují váš produkt nebo službu světu. Mnoho vašich potenciálních zákazníků zatím neví, že váš produkt potřebují nebo k čemu jim bude služba užitečná.
3. Testujte nové platformy a formáty
Pravidelně zkoušejte různé typy kampaní, aby se vám neuzavřela žádná důležitá cesta k zákazníkovi.
4. Nezapomínejte na SEO a organickou návštěvnost
Pro správnou diverzifikaci je nutné myslet i na organiku a zapojení SEO. Zdravý poměr mezi organickou a placenou návštěvností výrazně pomůže držet projekt jako celek ve skvělé kondici. I proto je důležité komplexní vyhodnocování a nespoléhat na data pouze na úrovni jednoho systému, který pracuje s různými atribucemi.
Nezapomínejte, že flexibilita a adaptabilita jsou klíčové faktory dlouhodobého úspěchu v digitálním marketingu.
Nevíte si s tím rady? Obraťte se na naše profesionály, kteří vám pomohou vytvořit vhodný marketingový mix a strategii.
Štítky: digitální marketing diverzifikace marketingová strategie online marketing performance marketing PPC kampaně reklamní kanály reklamní strategie

