Čím dál častěji se setkávám s tím, že většina webů/e‑shopů měří naprosto nevhodně své interní kampaně (bannery, textové odkazy apod.). Buď je tedy neměří vůbec, nebo využívají taggovaní pomocí utm_ parametrů, což je naproste špatně.

Bannery tak bývají velmi často označovány například takto:

<a href=“http://www.test.cz/test/?utm_source=banner-hp&utm_medium=banner&utm_campaign=kampan“>

Nejenže si tímto zkreslujete své statistiky, ale hlavně nenávratně přicházíte o původní zdroj návštěvy. Takže, pokud na web přijde uživatel přes fulltextový vyhledávač a následně klikne na některý takto „otaggovaný“ banner v Google Analytics už nezjistíme, že původně přišel právě z fulltextového vyhledávače, což je velká škoda. Zásluhy na konverzi budou přisuzovány právě danému banneru. Kampaňové parametry by tak měly sloužit pouze k označení externích kampaní (PPC, display reklama apod.).

Jak to dělat správně?

Sledování pomocí utm_ parametrů lze nahradit tzv. even-trackingem, což v překladu znamená sledování událostí. U banneru můžete event tracking připravit navázáním události onclick na příslušný banner:

<a href=“http://www.example.cz/test/“ onclick=“_gaq.push([‚_trackEvent‘, ‚Banner‘, ‚banner-hp‘, ‚nazev-banneru‘]);“>

Tři poslední parametry přitom postupně určují a upřesňují, o kterou kampaň se vlastně jedná, abyste kliknutí na banner rozlišili od dalších událostí na vašem webu, které sledujete. První parametr obecně určuje, že se jedná o jakýkoliv selfpromo banner (něco jako utm_source) – tento parametr doporučuji nechat napříč všemi bannery na webu stejné, abyste jednoznačně vždy rozlišili interní bannery. Druhý parametr pak určuje konkrétní pozici či typ banneru – změňte podle sebe pro každou pozici. Třetí parametr pak určuje momentální obsah či cíl daného banneru – měňte tak, abyste i zpětně dokázali určit, o který banner se minulosti jednalo.

Parametrů je sice celkem 5, nicméně pro měření selfpromo bannerů bohatě postačí tyto tři.

V případě, že si chcete ušetřit práci a nechcete pokaždé manuálně doplňovat poslední parametr, můžete si do toho parametru nechat automaticky doplňovat cíl odkazu, což by mohlo vypadat například takto:

<a href=“http://www.test.cz/kategorie/“ onclick=“_gaq.push([‚_trackEvent‘, ‚Banner‘, ‚banner-hp‘, this.href]);“>

V podstatě by se mohly doplňovat všechny tyto parametry automaticky. Jde jen o to, udělat si v administraci e‑shopu/webu vhodnou úpravu, která by tohle zvládla.

Event tracking se dá samozřejme navázat i na další události, které vyžadují nějakou akci z pohledu uživatele a která se neprojeví v rámci URL. Pomocí událostí tak můžeme sledovat například rychlost načítání stránky, různé vyplnování formulářů či sledování chybových stránek (404, 500). O tom, ale zase až příště :-).

Kde události v Google Analytics najdete?

V záložce Chování a zde pak Události. Tato sekce je dále rozdělena na celkový přehled a další přidružené přehledy rozdělené podle metrik.

udalosti-1

Důležité odkazy:

Event Tracking Guide

Radim Vašíček

Radim Vašíček [1]
[1] CEO

Majitel, jednatel, finanční ředitel, rybář, fanoušek MMA a amatérský boxer.