Čím dál častěji se setkávám s tím, že většina webů/e-shopů měří naprosto nevhodně své interní kampaně (bannery, textové odkazy apod.). Buď je tedy neměří vůbec, nebo využívají taggovaní pomocí utm_ parametrů, což je naproste špatně.
Bannery tak bývají velmi často označovány například takto:
<a href=“http://www.test.cz/test/?utm_source=banner-hp&utm_medium=banner&utm_campaign=kampan“>
Nejenže si tímto zkreslujete své statistiky, ale hlavně nenávratně přicházíte o původní zdroj návštěvy. Takže, pokud na web přijde uživatel přes fulltextový vyhledávač a následně klikne na některý takto „otaggovaný“ banner v Google Analytics už nezjistíme, že původně přišel právě z fulltextového vyhledávače, což je velká škoda. Zásluhy na konverzi budou přisuzovány právě danému banneru. Kampaňové parametry by tak měly sloužit pouze k označení externích kampaní (PPC, display reklama apod.).
Jak to dělat správně?
Sledování pomocí utm_ parametrů lze nahradit tzv. even-trackingem, což v překladu znamená sledování událostí. U banneru můžete event tracking připravit navázáním události onclick na příslušný banner:
<a href=“http://www.example.cz/test/“ onclick=“_gaq.push([‚_trackEvent‘, ‚Banner‘, ‚banner-hp‘, ‚nazev-banneru‘]);“>
Tři poslední parametry přitom postupně určují a upřesňují, o kterou kampaň se vlastně jedná, abyste kliknutí na banner rozlišili od dalších událostí na vašem webu, které sledujete. První parametr obecně určuje, že se jedná o jakýkoliv selfpromo banner (něco jako utm_source) – tento parametr doporučuji nechat napříč všemi bannery na webu stejné, abyste jednoznačně vždy rozlišili interní bannery. Druhý parametr pak určuje konkrétní pozici či typ banneru – změňte podle sebe pro každou pozici. Třetí parametr pak určuje momentální obsah či cíl daného banneru – měňte tak, abyste i zpětně dokázali určit, o který banner se minulosti jednalo.
Parametrů je sice celkem 5, nicméně pro měření selfpromo bannerů bohatě postačí tyto tři.
V případě, že si chcete ušetřit práci a nechcete pokaždé manuálně doplňovat poslední parametr, můžete si do toho parametru nechat automaticky doplňovat cíl odkazu, což by mohlo vypadat například takto:
<a href=“http://www.test.cz/kategorie/“ onclick=“_gaq.push([‚_trackEvent‘, ‚Banner‘, ‚banner-hp‘, this.href]);“>
V podstatě by se mohly doplňovat všechny tyto parametry automaticky. Jde jen o to, udělat si v administraci e-shopu/webu vhodnou úpravu, která by tohle zvládla.
Event tracking se dá samozřejme navázat i na další události, které vyžadují nějakou akci z pohledu uživatele a která se neprojeví v rámci URL. Pomocí událostí tak můžeme sledovat například rychlost načítání stránky, různé vyplnování formulářů či sledování chybových stránek (404, 500). O tom, ale zase až příště :-).
Kde události v Google Analytics najdete?
V záložce Chování a zde pak Události. Tato sekce je dále rozdělena na celkový přehled a další přidružené přehledy rozdělené podle metrik.
Důležité odkazy:
Štítky: banners bannery google analytics