Blogovými články zákazníkům předáte užitečné informace tak, jako by to zkušený prodejce dokázal při osobním prodeji. Pomůžete čtenářům vyřešit problém, splnit jejich potřebu nebo vybrat ten správný produkt, a navíc si získáte i jejich důvěru. Co by měl blogový článek obsahovat? Pojďte se podívat na 6 nejdůležitějších částí článku, na které byste při jeho tvorbě neměli zapomenout.
Obsah
- 1. Zaměřte se na čtivý a strukturovaný obsah
- 2. Využijte obrázky a správně je popište
- 3. Článek doplňte relevantními odkazy
- 4. Nezapomeňte na meta texty
- 5. Uveďte informace, které zvýší důvěryhodnost článku
- 6. Nezapomeňte na indexaci a vyhodnocení statistik
1. Zaměřte se na čtivý a strukturovaný obsah
Práce na článku začíná výběrem vhodného tématu. Náměty najdete pomocí analýzy vyhledávání nebo přímo ze zpětné vazby od zákazníků. Obrací se na vás často se stejnými dotazy? Víte, co vaše cílovka řeší? Pak se přesně na tato témata zaměřte, protože radící i odborné články si zákazníci rádi přečtou.
Použijte klíčová slova
Před samotným psaním udělejte rešerši klíčových slov. Na tu využijete návrhy klíčových slov v Google Ads a Skliku nebo vám poslouží i našeptávače ve vyhledávačích. Zjistíte tak slova a spojení slov, která jsou s daným tématem vyhledávána. Klíčová slova pak zapracujte do textu. Nesnažte se však využít všechna, vždy se na text dívejte z role čtenáře. Sice chcete, aby si váš článek získal své publikum pomocí optimalizace pro vyhledávače, ale nikdy ne na úkor čtivosti. Pak byste riskovali, že uživatelé sice na váš článek kliknou, ale nedočtou ho do konce.
Zaujměte hlavním nadpisem i úvodním odstavcem
Článek vždy začíná hlavním nadpisem [H1], který by měl čtenáře zaujmout na první dobrou. Právě kvalita titulku rozhoduje o tom, jestli si článek rozkliknou. Pokud je to možné, vložte do H1 klíčové slovo typické pro celý článek a nesnažte se celý nadpis příliš natahovat, ideálně byste se měli vlézt do 70 znaků.
Stejně důležitou částí je i perex [úvodní odstavec], ve kterém čtenářům nastiňte, co se v článku dozví a proč je to pro ně podstatné. Vaším úkolem je, aby se s chutí pustili do čtení dalších odstavců.
Rozdělte článek podnadpisy
Kromě H1 využijte i podnadpisy [nejčastěji se používá úroveň nadpisů H2 a H3, ale můžete použít i další], které vám pomůžou text rozdělit do menších celků. Je obecně známo, že lidé na internetu text spíše skenují a právě podnadpisy jsou pak záchytnými body, které jim pomáhají zorientovat se. Podobně fungují i vyboldované [ztučněné] důležité části textu.
Článek rozčleníte nejen pomocí podnadpisů. Stejně efektivní je i délka odstavců. Představte si, že máte před očima dva stejné texty. Jeden z nich tvoří dlouhý odstavec, druhý pak několik menších odstavců. Text s kratšími odstavci se bude číst mnohem lépe. Zkuste si vždy zobrazit článek v náhledu, abyste viděli, jak na webu bude vypadat. Pokud máte pocit, že některé části jsou až moc dlouhé, zkraťte je.
Na čtivosti přidáte také osekáním zbytečně dlouhých souvětí. Doporučujeme prokládat delší souvětí kratšími větami. Skvělou pomůckou je také čtení nahlas. Hned si uvědomíte, kde by se hodilo věty spojit a kde naopak ukončit.
Vyvarujte se slovní vaty
Neexistuje rada, jak má být blogový článek dlouhý. Držte se však základního pravidla a text nevycpávejte zbytečnou vatou. Dejte do něj všechny informace, které uživatel potřebuje vědět. Nezahlcujte čtenáře a vypusťte z textu všechno, co v něm překáží.
2. Využijte obrázky a správně je popište
Obrázky váš článek oživí a v případě infografik nebo jiných obrázků s návodem dokonce mají pro uživatele velkou přidanou hodnotu. Skvělou volbou jsou také image fotografie vašich produktů, ale dobře poslouží i ty ilustrační z fotobank [jen si dejte na jejich výběru záležet].
Zvolte vhodný formát
Na základě toho, jaký typ grafiky použijete, byste měli volit i její formát.
- Přípona .jpg/.jpeg se používá zejména u fotografií.
- Formát .png je ideální pro screenshoty, infografiky nebo zobrazení loga.
- Příponu .gif volte v případě animací.
- Formát .svg se hodí pro vektorové obrázky, loga a ikony.
Vyplňte název, alternativní text, titulek i popisek
Vybráním obrázku a jeho nahráním do systému vaše práce nekončí. Ještě před samotným nahráním doporučujeme obrázek vhodně pojmenovat tak, aby byla slova oddělena pomlčkou a neobjevovala se v nich diakritika [například jak-popisovat-obrazky]. Název obrázku pak můžete změnit i při nahrání do médií.
Důležitým prvkem zejména pro SEO je alternativní text, který by měl přesně popisovat obrázek. V tomto případě už využíváte diakritiku, jako kdybyste jej klasicky popisovali. Je vhodné zakomponovat i klíčová slova. Pokud máte například článek Jak si vybrat správně zralé mango a chcete jej zdokumentovat fotkou, můžete použít alternativní text “Správně vybrané zralé mango”. Myslete na to, že se text uživateli zobrazí v případě, že se mu obrázek nenačte. Po najetí myší na obrázek se čtenáři ukáže titulek. Ten by měl stručně shrnout, co se na obrázku nachází.
Poslední částí, a tou nejviditelnější, je popisek. Ten se nejčastěji nachází pod obrázkem a měl by mít pro uživatele přidanou hodnotu. Opět popisujte, co máte na obrázku, a snažte se na něj podívat očima někoho, kdo ho nikdy neviděl.
3. Článek doplňte relevantními odkazy
Pomocí odkazů poskytnete čtenářům plný servis. Odkážete je tak na články, které podrobně rozebírají některá témata, která ve vašem textu jen nakousnete. Pokud máte blogovou sekci na e-shopu, můžete navíc pomocí odkazů šikovně dostat uživatele přímo na vaše produkty, kde už jim stačí jen jedno kliknutí k nákupu.
Využijte interní odkazy
Máte na webu podobné nebo související články? Tak je určitě prolinkujte mezi sebou. Zvýšíte tak šanci, že se u vás na webu čtenář zdrží a přečte si více než jeden článek, a podpoříte tím tzv. link juice. To znamená, že zvýšíte hodnotu obou vašich článků a vyhledávače vás zvýhodní oproti konkurenci. Budete se tak zobrazovat na vyšších příčkách ve vyhledávání.
Nebojte se ani externích odkazů
Odkazovat nemusíte jen na své vlastní články, ale využijte i důvěryhodné zdroje. I tyto odkazy zvýší hodnotu vaší stránky. Dávejte si jen pozor na to, abyste odkazovali opravdu jen na věrohodné články. V případě, že si u zdroje nejste jistí, jestli je dostatečně ověřený, buď jej nepoužívejte, nebo v jejich html kódu využijte atributu “nofollow”. Poté tento odkaz budou vyhledávače ignorovat a nijak vám v hodnocení neuškodí.
Myslete na anchor text a CTA
Anchor text je samotný text odkazu v článku viditelný pro uživatele. Obvykle jej poznáte díky odlišení ve formě podtrhnutí, jiné barvy nebo zvýraznění. Do anchor textu zahrňte slova, která vystihují téma, o kterém se po rozkliknutí čtenáři dozví. Pokud chcete zdůraznit a navést lidi ke kliknutí na odkaz, doplňte jej o call to action [CTA] – výzvu k akci. K CTA využijte slovní spojení, jako “podívejte se, prohlédněte si, přečtěte si”.
4. Nezapomeňte na meta texty
Meta title a description vyplňujte u každého článku. Jedná se o texty, které se uživatelům zobrazí ve vyhledávači, pokud zadají klíčová slova vašeho blogového článku. Promyšlená formulace titulku pomůže váš web posunout nahoru ve vyhledávání.
Do titulku uveďte název blogového článku a brand
Meta title se nejčastěji skládá z názvu článku a vašeho brandu, který zpravidla následuje za oddělovačem. Ten může být například v podobě pomlčky nebo rovné čáry. U titulku je důležité si hlídat maximální délku 60 znaků, jinak vám ho Google nezobrazí celý. Pokud je tedy název článku delší, je potřeba jej přepsat a zkrátit. Ideálně do názvu obsáhněte i klíčová slova, za které vám Google přidá pár bodů k dobru.
V popisku dejte uživatelům důvod si článek přečíst
Meta description sice není z hlediska optimalizace pro vyhledávače tak důležitý, ale pro uživatele naopak velmi. Dejte v něm čtenářům nahlédnout, co se v článku dozví. Zahrňte klíčová slova nebo fráze a vše zakončete výzvou k akci.
Dejte si však pozor na délku popisku, která by se měla ideálně pohybovat mezi 120 a 160 znaky. Pokud byste popisek nevyplnili, napsali jej příliš krátký či dlouhý nebo neobsáhli žádná klíčová slova, Google jej nebude považovat za relevantní. Místo toho pak vybere popisek z obsahu stránky sám a ten už nemusí být pro uživatele natolik zajímavý.
5. Uveďte informace, které zvýší důvěryhodnost článku
Důvěryhodnost článku je důležitá z pohledu uživatelů i vyhodnocení vyhledávačů. Používejte proto jen ověřené informace a odkazujte na důvěryhodné zdroje. Pokud to váš web umožňuje, uveďte u každého článku jeho autora a datum zveřejnění. I tyto zdánlivé maličkosti vám pomůžou získat si důvěryhodnost.
6. Nezapomeňte na indexaci a vyhodnocení statistik
Prostřednictvím článku na blogu chcete přivést potenciální zákazníky na váš web. K tomu je potřeba, aby si vás vyhledávače všimly a zaindexovaly vás. Vše můžete uspíšit na stránkách Google a webu Seznamu. Tím však vaše práce ani zdaleka nekončí. Pro tvorbu článků, jejich vyhodnocování a následně vymýšlení strategie je potřeba vědět také statistiky.
Vyhodnocujte data v Google Analytics
Máte na webu nasazený Google kód pro měření statistik? Pak je určitě využijte i na blogové články. Ke statistikám se dostanete prostřednictvím záložky Obsah webu a následně Vstupní stránky.
V záložce období si vyfiltrujete časové rozmezí, které vás zajímá, a sekci blog. Vždy záleží, jak blogovou sekci máte v url adresách pojmenovanou. Pokud ji nazvete například “magazin”, tak do vyhledávání zadáváte právě tento výraz.
Zajímá vás, odkud uživatelé na váš článek přišli? Pak zvolte sekundární dimenzi “Médium”. A co znamenají jednotlivá média?
- Referral = zpětný odkaz z webu
- Organic = organické vyhledávání
- CPC = reklama
- Facebook = odkaz z Facebooku
- Email = z e-mailu
Přes funkci médium se dostanete k informacím, odkud uživatelé na váš článek přišli.Pokud chcete zjistit, přes jaká klíčová slova se uživatelé v rámci organického vyhledávání dostávají na web, můžete to jednoduše ověřit v Google Search Consoli v sekci výkon.
Náš SEO specialista Ondra pro vás navíc sepsal všechny tipy a triky, jak pracovat s Google Search Console.
Tip na závěr
Investujte váš čas do kvalitního obsahu, protože i články prodávají. A pokud si s tím vším nebudete sami vědět rady, nezoufejte. Od toho jsou tady áčka, která vám nastaví váš obsah po stránce copywritingu i SEO a k tomu přihodí klidně také další marketingové disciplíny.
Jak napsat dobrý článek na blog? [1]
Při psaní dobrého článku na blog je potřeba myslet na pár kroků, díky kterým bude Váš článek úspěšnější. Musíte vybrat vhodné ta, které jste schopni nejen zpracovat, ale předně máte cílovou skupinu, kterou téma zaujme. Nezapomeňte na strukturu článku, nesmí chybět: titulek, úvodní odstavec, strukturované odstavce a závěr. Důležité je myslet na klíčová slova – například články na blog, SEO články a použít je vhodně v obsahu Vašeho článku.
Jak správně napsat článek? [2]
Pro upoutání pozornosti čtenáře začněte zajímavým úvodem, který k tématu přitáhne pozornost. Hlavní část musí být nejen obsahově zajímavé, ale je dobré se zaměřit i na strukturované odstavce, fakta a jasnou prezentaci informací. Na závěr poskytněte myšlenky a podněty k dalšímu prozkoumání daného tématu.
Co by měl obsahovat článek? [3]
U článku je potřeba zvolit zajímavý titulek, kterým přimějete čtenáře k rozkliknutí, například: Jak psát blog? Nesmí chybět úvodní odstavec, zvolení vhodných klíčových slov, relevantní obsah vzhledem k titulku, struktura a formát pro snadnější orientaci v textu, ilustrace nebo příklady pro lepší pochopení tématu. Na závěr nezapomeňte hlavní body shrnout, použít CTA a zkontrolovat gramatiku a stylistiku.
Jak napsat SEO článek? [4]
Začněte průzkumem klíčových slov s ohledem na téma článku a vyhledávání na internetu. Článek napište tak, aby obsah byl relevantní a nezapomeňte na strukturovanost. V článku klíčová slova použijte přirozeně a ne všechny v rámci jedné části. A s ohledem na SEO se zaměřte na optimalizaci titulku, meta popis a taky na podobu URL adresy. Díky tomu bude Váš článek snadnější na vyhledání a bude motivovat k čtenáře k přečtení.
Co je to SEO článek? [5]
Při psaní článku je SEO důležité s ohledem na následné zobrazení ve vyhledávání. Článek se lépe umístí ve vyhledávání díky klíčovým slovům, které použijete. Cílem je zlepšení organické návštěvnosti Vašich stránek díky vhodně zvoleným relevantním frázím. SEO v rámci článků se může podílet nejen na zvýšení organické návštěvnosti, ale i na počtu konverzí. Pokud budete mít web zaměřen na SEO služby a budete psát blog, může být vhodným klíčovým slovem blog o SEO.
Štítky: blog blogové články články copywriting SEO