Nejsledovanějším tématem posledních dnů je bezesporu koronavirové onemocnění Covid-19. Dost bylo zákazů a negativních zpráv. Zaměřte se s námi na to, jak pomoct businessu, co vylepšit a jak poskytnout vašim zákazníkům maximální pohodlí a bezpečí při nakupování. Přečtěte si tipy, které pomůžou zmírnit dopad všech nařízení.

Informujte vaše zákazníky co nejvíce

K informování zákazníků o aktuální situaci a změnách ve vašem e‑shopu a prodejnách vám pomůže vzor nejčastějších dotazů zákazníků, který jsme pro vás připravili. Buďte také v kontaktu s dopravci a aktualizujte pravidelně informace o době i jiných možnostech doručení na vašich stránkách.

Připravte se ale také na to, že vám nakupující budou klást i jiné otázky, než které najdete v našem FAQ. Buďte jim k dispozici na všech kanálech, na kterých vás můžou kontaktovat. Nejedná se pouze o e‑mail, telefon nebo FB messenger. Reagujte pružně i na ostatních sítích, kde jste aktivní. Nenechávejte bez odezvy ani komentáře nebo zprávy na jiných platformách. V této době je to důležitější než kdy jindy.

Vylaďte online prostředí

S tím, že lidé tráví více času doma, souvisí kromě častější komunikace i větší návštěvnost webu. Nepropadejte panice, pokud se množství návštěvníků násobí, ale konverze nerostou stejným tempem. Tato situace je zcela normální.

Pokud problémový byznys nemáte, rozhodně svou aktivitu online netlumte. Je to momentálně váš nejsilnější prodejní kanál a úprava špatným směrem vám před nákupy může nadobro zavřít dveře. Naopak, připravte se na sílící poptávku a popusťte rozpočty do výkonových kanálů, abyste vyrovnali případné výkyvy v cenách a hledanostech. Projděte si také vaše stránky a pokud je to jen trochu možné, zjednodušte nákupní proces. Odstraňte například možnosti výběru dopravy a plateb, které momentálně nejsou možné.

Nezapomínejte na reklamu

Buďte v kontaktu s vaší agenturou nebo osobou, která vám reklamy spravuje a informujte je o všech plánovaných změnách. Nezapomeňte, že s informacemi o dopravě, akcích nebo možnostech osobních odběrů pracují i v reklamách. Pokud nemají aktuální data, nemusí reklamy fungovat tak, jak mají. Tráví také spoustu času vyhledáváním informací ze všech možných zdrojů, nebojte se s nimi poradit ani ve větších otázkách, využijte jejich zkušeností.

Přizpůsobte business strategii této situaci

Zaměřte se například na produkty, na kterých máte větší marže a vyplatí se vám do nich více investovat. Ve spojení s vaší agenturou nastavte strategii tak, aby odpovídala této situaci a nasměrovala zákazníky k nákupu pro vás důležitých produktů. Nebojte se rozeslat newslettery nebo zainvestovat do jiného typu reklam, kterým zboží podpoříte. Na druhou stranu, proberte se specialisty zboží, u kterého máte nižší marži a navíc představuje riziko, že se hodně vyhledává. Takové zboží teď můžete z reklam vynechat. Ušetříte a budete moct efektivněji čerpat dané rozpočty.

Zaměřte se na budoucnost

Kromě aktuálních opatření se dívejte také do budoucna. Pokud vás v běžném provozu ovlivňuje sezónní poptávka, ani letos to nebude jinak. Můžete ale čekat daleko nárazovější nákupy. Je třeba na to samozřejmě připravit sklady a dopravce. Z hlediska online služeb tomu věnujte čas dříve než běžně. Větší poptávka vám začíná už nyní? Zapněte kampaně na toto zboží. Nejen, že je v našem zvyku se “předzásobit”, ale potenciální i stávající zákazníci mají více času přemýšlet a vybírat. Správnou aktivitou je přesvědčíte o tom, že nakoupit u vás se vyplatí.

Zkuste si také sednout a zapřemýšlet nad kampaní, která bude mít po utlumení restrikcí potenciál uživatele “reaktivovat”. Vymyslete nabídku, která se nebude dát odmítnout. Nemusí jít nutně o slevy. Nabídněte servis, zapůjčení, know-how nebo třeba prodloužení lhůty na vrácení zboží, aby si jej mohli v klidu vyzkoušet.

Udělejte zásoby zboží

Z dat po ústupu nemocí SARS i MERS vyplývá, že po nich následuje boom poptávky, ve velké spoustě odvětví. Počítejte s tím a předzásobte se tak, abyste zvýšenou poptávku pokryli. V době, kdy poptávka bude narůstat, už může být pozdě. Firmy se budou předhánět v tom, kdo je schopný zboží dříve dodat, vytvořte si tedy dostatečné zásoby již nyní. Pokud je to tedy jen trochu možné, vytvořte si dostatečné zásoby již nyní. Navíc i díky komunikaci s vašimi dodavateli můžete přijít na to, jak si vzájemně pomoci. Dobré vztahy vám v budoucnu mohou být jen ku prospěchu. 

Závěrem

Ačkoli je teď situace vážná, nepropadejte zoufalství a nedělejte zbrklá rozhodnutí. I maličkosti mohou negativně ovlivnit vaše podnikání. Buďte ohleduplní a snažte se v této době podporovat i jiné podnikatele a e‑shopy. Taková pomoc se vám může vrátit a když vaši iniciativu tímto směrem uvidí i vaši zákazníci, budou mít o důvod více vracet se k vám.

Štítky: budoucnost budoucnost podnikání business businessové rady FAQ kampaně rady reklama Tipy zákazníci

Lada Pěgřimková

Lada Pěgřimková [1]
[1] Account Manager

Odbornice na reklamu na sítích, cestovatelka a nadšená účastnice 4x4 výprav.

Související články

Markéta Gramesová

Markéta Gramesová

30. 3. 2020 2 minuty čtení

  • [Aktuality]

Covid-19: vylučující klíčová slova

Prodáváte na svém e‑shopu dezinfekce do akvárií, klimatizací nebo studny? Máte e‑shop s autodíly a prodáváte ochranné masky? Pak se určitě poslední dobou setkáváte s vyhledávacími dotazy, které…

Jan Březovský

Jan Březovský

24. 3. 2020 3 minuty čtení

  • [Aktuality]

Zbožáky a období pandemie

V Česku má virová pandemie vliv na digitální marketing, a to včetně zbožových srovnávačů. Lidé se totiž vyhýbají obchodním centrům, dávají přednost online nákupům a srovnávají ceny…

Lucie Tabarová

Lucie Tabarová

23. 3. 2020 5 minut čtení

  • [Aktuality]

Praktické nástroje pro práci z domu

Práce z domova je pro mnoho lidí noční můrou. Boj s produktivitou, izolace, nikdy nekončící práce, složitá domluva i předávání úkolů. Home office si žádá disciplínu a není pro…