V minulém článku jsme si řekli, jak influencery dělíme, na co se který hodí více a co od kterého můžeme očekávat. V druhé části se zaměříme na proces výběru toho správného influencera pro vaše účely a jak s ním spolupráci nastavit tak, aby byly spokojené obě strany.

Počet sledujících není všechno

Divoká první vlna, kdy se značky předháněly, kterou z celebrit uloví pro svou kampaň, je snad už dávno pryč. Teď už se firmy do spolupráce s influencery neřítí po hlavě, ale před podepsáním smlouvy přemýšlí nad základními věcmi:

  • Oslovuje influecer naši cílovou skupinu?
  • Je jeho chování a styl komunikace v souladu s tím, jak se prezentujeme my?

Při posuzování vhodnosti influencera vás samozřejmě zajímá počet sledujících, ale je důležité vědět, o jaké lidi se jedná. Fake profily jsou reálná věc. Pokud se soustředíte jen na Česko, silná fanouškovská základna z USA vás neohromí.

Ještě důležitější číslo, které by vás mělo zajímat více než počet fanoušků, je engagement[1][1]
Zapojení publika.
. Pokud má influencer desetitisíce followers, ale pod příspěvky málo srdíček a v komentářích mrtvo, pravděpodobně spolupráce ovoce příliš nepřinese.

Influencer Super zoo

Seňor Pupik – Influencer Super zoo

Jeden z nástrojů, který může při posuzování těchto kritérií pomoct, je Influencer Marketing Hub. Díky němu se dozvíte plno zajímavých věcí, jako je průměrný engagement nebo průměrná srdíčka vybraného profilu.

V neposlední řadě by mělo být samozřejmostí, že influencer umí pracovat nejen s obsahem a jeho možnostmi a formami, ale také umí poslat výsledky. Mnoho uživatelů chce na základě svých hezkých čísel s někým spolupracovat, ale o existenci přehledů nemají ani tušení.

Od navázání spolupráce může odrazovat i takzvaná prodejnost určitého profilu. Pokud vidíte více příspěvků s produkty a spoluprácemi než těch běžných, vyvstává otázka, jestli je to vhodné prostředí pro vaši značku. Pokud se navíc jedná o vaši konkurenci, odpověď je jasná.

Spojení značky s nějakým jménem by mělo dávat smysl. Nevhodně vybraná spolupráce může utopit nejen spoustu vašeho úsilí, ale také plno peněz a v těch nejhorších případech i poškodit dobré jméno značky.

Oslovení influencera a domluvení spolupráce

Čím známější osobnost jste si vybrali, tím dříve začněte vše řešit. Šití kampaně horkou jehlou se nemusí vyplatit. Oslovení v direct messages doporučujeme maximálně u menších profilů. Většina influencerů, kteří jsou schopní a umí v tom chodit, na svém profilu uvádí e‑mail. Ten použijte.

Ideální prevence proti zklamání a nedorozumění je dohodnutí podmínek předem. Obě strany mají své požadavky a potřeby, a tak je to v pořádku. Seznamte se s nimi a upřímně si řekněte, zda nastavené podmínky vyhovují oběma stranám. Spolupráce se nemusí dohodnout za každou cenu.  Pokud by měla jedna ze stran potlačovat své já, s poděkováním se rozlučte.

Pokud si ovšem plácnete, jasně se domluvte, co přesně bude náplní spolupráce, v jaké formě se bude prezentovat, kdy a kde. Řekněte si, co zaznít může a co naopak ne. Nediktujte ovšem influencerovi slovo od slova, nechte pracovat jeho tvůrčí já.

Spolupráce se doporučuje podložit smlouvou. Chrání nejen značku, ale také influcera. V té si jasně dohodnete podmínky spolupráce –  jaká je odměna, jaké výstupy můžete očekávat a v jakém počtu, termíny a penalizace v případě nedodržení smlouvy.

Měření spolupráce

Poslední, ale velmi důležitý krok. Spolupráce je za vámi, influencer se s vaším produktem krásně vyfotil, rozbalil ho ve stories a vychválil ho do nebes. A co z toho máte? Nevím není přijatelná odpověď. Výsledky si musíte umět změřit.

Samozřejmě dopady influencer marketingu se neměří vždy snadno. Ale není to věc nemožná. Kromě samotných přehledů, které vám influencer musí poslat, si můžete vzít na pomoc některé analytické nástroje.

V rozhraní sociálních sítí získáte odpovědi na otázky ohledně dosahu příspěvků, jejich zobrazení a interakcí publika. Google Analytics pak ukážou prokliky na web z platformy influencera. K tomu  se hodí využít i UTM parametr nebo lehce dostupné bit.ly.

 

Budoucnost propagace značek, jejich  produktů a služeb v onlinu leží i ve vodách influencer marketingu. Uživatele obsah influencerů zajímá, rádi ho konzumují a také mu věří. Využijte tento nástroj se silným potenciálem ve svůj prospěch.

Štítky: content digital marketing digitální marketing influencer influencer marketing marketing online

Tereza Kučková

Tereza Kučková [1]
[1] Social Media Specialist

Čtenářka, kočkomilka a fanynka marvelovek a Harryho Pottera.

Související články

Tereza Kučková

Tereza Kučková

3. 9. 2020 4 minuty čtení

  • [Influencer marketing]
  • [Sociální sítě]

Základy influencer marketingu: 1. část

Influencer marketing má už dlouho své stálé místo v moři digitálu. Věnuje se mu velké množství značek a osobností. V tomto článku se seznámíte se základy, které by…