To, co vaši firmu odliší od ostatních, není jen logo nebo maskot. Lidé si velmi dobře pamatují ty, kteří je zaujali svým vystupováním, nemáte to taky tak? Určitě se vám někdy stalo, že vás člověk upoutal, i když řekl něco, s čím jste úplně nesouhlasili. Důležité bylo, jak to řekl. Správně nastavený tón komunikace nejenže přiláká nové fanoušky, potenciální zákazníky, ale taky uhladí nějaký ten kopanec, který se občas povede. Když s lidmi mluvíte správně, upřímně a často, leccos vám odpustí.

Pojďme si říct, jak si takový vhodný tón komunikace nastavit a jak s ním pracovat na různých komunikačních kanálech. Co vašemu sdělení dodá jiskru, jež zažehne proces, o který nám jde: budování důvěry.

Řečí odhalte charakter

S určením tónu komunikace vám klidně může pomoci profesionál, který se na budování značky specializuje. To podstatné musí ale přijít zevnitř firmy.  Jen lidé, kteří jsou s produkty a značkou spjati nejpevněji, dokážou vystihnout „charakter“ podniku. Při volbě tónu komunikace si pomůžete tím, že firmě přiřadíte lidské vlastnosti. Klidně si představte i celou osobu. Bude to žena, nebo muž? Elegán, nebo hipster? Chytrolín, nebo vtipálek?

Tak můžete pokračovat donekonečna. Nedělejte si to ale složité, stačí 3-4 rysy, které firmu vystihnou. Z těchto vlastností pak odvoďte hodnoty, které chce vaše firma v očích zákazníků vyznávat.

Například AdVisio: Já osobně vidím mladého energického muže, který dychtí po informacích, protože ho mladé téma digitálního marketingu baví a každý den se tak přiučí něčemu novému. Praktik, trochu materialista, ale hlavně puntičkář.  Hlavními vlastnostmi AdVisia jsou: otevřenost, pečlivost a spontánnost.

tón komunikace Barack Obama

Ráno odborník s rychlým návodem, večer kamarád s dobrou vychytávkou

Představte si typického zákazníka, který vás poptává. S kým se schází? Co běžně řeší? Co hledá na internetu? Těmto odpovědím přizpůsobte obsah sdělení i styl, jakým sdělení podáte.

Prodáváte-li např. autosedačky, mezi vaše zákazníky spadají jak maminky, tak tatínkové. Obě skupiny však zajímají zcela odlišné vlastnosti produktu. Bezpečnost je základ, kde se ještě sejdou. Žena navíc řeší barvu, zda má sedačka poutka na hračky nebo stoleček. Muž se bude dožadovat informací, jak rychle se autosedačka instaluje, jakým způsobem a zda jde použít i na přední sedadlo. Co z toho vyplývá? Volnějším stylem povídejte třeba o barvě, ale když dojde na bezpečnost, na srandičky není prostor.

Vložte kus sebe i tam, kde to čtenář nebude čekat

Fakturace, newsletter, chybová stránku 404 nebo příspěvek na Facebooku, tady všude se mohou opakovat situace s podobnou textací. Připravte si ukázkové reakce, abyste si ujasnili svou představu. Není na škodu to vzít i z druhého konce a stanovit tón komunikace, kterému se chcete naopak obloukem vyhnout.

příklady komunikace

zásady dobré komunikace

Dobře to třeba dělá jesenická značka Woox. Za jejich alterego Richarda Wooxe mluví tým zkušených copywriterů a jde jim to vážně skvěle. Takto například vypadá jejich email:

mailová komunikace woox

Nic se ale nemá přehánět. Pozor na přemrštěné texty, které sice zdobí zajímavá slovní spojení nebo slangové výrazy, ale čtenář jim ve výsledku nerozumí. Zuby nehty se držte zásady, že sdělení musí být pochopitelné. Pokud se vám věta jen trochu nezdá, dejte ji raději přečíst pár kamarádům a obětujte 10 minut navíc, než ji pošlete do světa.

Vymezit se vůči ostatním originálním tónům komunikace se vyplatí vždy, ať už začínáte nebo hrajete na trhu dlouho. Každá odlišnost se hodí, zvlášť dnes. Vyjděte z davu co nejdříve.

Štítky: e-mailing facebook marketing obsah online marketing sociální sítě texty tón komunikace tone of voice

Pavlína Marčišová

Pavlína Marčišová [1]
[1] Copywriter

Bývalý zaměstnanec Advisio.