Black Friday má dnes pověst svátku falešných slev, ale pro e-shopy zůstává i v roce 2025 velkou příležitostí, jak přitáhnout pozornost zákazníků a výrazně zvýšit prodeje. Jenže místo prodejních žní se může snadno proměnit v ostudu a v zákaznickou noční můru. Přečtěte si tipy od našich áčkových expertů, kteří dobře vědí, co odlišuje úspěšný Black Friday od marketingové katastrofy.
Technická příprava webu
Jedna z nejhorších věcí, které se vám na Black Friday mohou stát, je nefunkční, přetížený nebo nepřehledný web. Proto včas otestujte, zda váš web zvládne nápor nových uživatelů. Nástroje jako PageSpeed nebo GTmetrix vám pomůžou ověřit technický stav webu a odhalí problémy, které se mohou objevit při větším zatížení. Pokud chcete kapacitu vašeho e-shopu otestovat do hloubky, hledejte nástroje pro zátěžové testy [load test nebo stress test]. K nejoblíbenějším patří k6.io, Locust.io nebo JMeter od Apache.
Nezapomeňte zkontrolovat, jestli nápor návštěvníků zvládne váš hosting. Porovnejte běžnou návštěvnost webu s daty z předchozího roku a očekáváním, které od letošního Black Friday máte. Podle těchto údajů zkontrolujte parametry hostingu, ať vám ve špičce nezkolabuje.
Zvládnou zákazníci dokončit objednávku? Nehádejte, testujte
Před spuštěním kampaní a posláním e-mailů s akcí zkontrolujte průchodnost webu. Je v každém kroku jasné, jak pokračovat k dokončení nákupu? Nečeká zákazníka během objednávky zádrhel, který ho pošle ke konkurenci? Než Black Friday odstartujete, web důkladně otestujte. Vložte položku do košíku a projděte si celý nákupní proces včetně testovací objednávky. Jen tak budete mít jistotu, že vás při náporu nic nepřekvapí.
Logistika na prvním místě
Web máte pod kontrolou, ale jak jste na tom s logistikou? Máte dostatek skladových zásob produktů v akci? Zvládnou vaši zaměstnanci objednávky včas expedovat? Špatně naplánovaná logistika na Black Friday, před Vánoci nebo při jiné sezónní akci vás může stát dobrou pověst a to je průšvih, který se s vámi potáhne měsíce i roky. Před spuštěním akce si proto ověřte, že zvládnete zákazníkům dodat vše, co slibujete.
Slevy z pohledu legislativy [Omnibus směrnice a Black Friday]
Od ledna 2023 platí zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, § 12 [nazývaný také Omnibus směrnice], který mimo jiné chrání zákazníky před falešnými slevami. Co to znamená pro vás? Pokud nabízíte slevu, musíte uvést i nejnižší cenu, za kterou jste produkt nabízeli v posledních 30 dnech. Cílem je zamezit situacím, kdy se „sleva“ vypočítává z uměle navýšené původní ceny. Na jednu stranu se jedná o vyšší administrativní zátěž, v praxi jde však o krok k větší transparentnosti a důvěře zákazníků – hodnoty, na kterých stojí áčkový marketing.
Když máte techniku i legislativu vyřešenou, je na čase zaujmout.
Jak se odlišit a neztratit se v konkurenčním hluku slev
Podle Jakuba Stupky, COO e-mailingové služby Ecomail, odeslali uživatelé Ecomailu 29. listopadu 2024 rekordních 23,2 milionu e-mailů. Zajímavé je, že tyto e-maily dosahovaly nadprůměrných výsledků, míra proklikovosti byla oproti běžným kampaním o 50 % vyšší. Nárůst zájmu o klíčové spojení „Black Friday“ pravidelně pozorujeme nejen v e-mailingu, ale napříč všemi marketingovými kanály. Jak v takové obrovské konkurenci zaujmout a prodat?
- Začněte budovat očekávání s předstihem. Upozorněte zákazníky, že se chystá něco velkého. Krátká teasingová kampaň nebo e-mailová série dokážou vzbudit zvědavost a přivést na web první návštěvníky ještě před spuštěním slev.
- Načasování – Black Friday s předstihem, nebo akce až na Cyber Monday? Zvažte, kdy vaše cílovka nejčastěji nakupuje. Některé e-shopy startují dřív, aby předešly přehlcení, jiné využívají Cyber Monday, ve kterém podchytí lidi, kteří první vlnu slev z přehlcení ignorovali. Rozhodněte se podle toho, co dává největší smysl právě ve vašem byznysu.
- Nabídněte věrným zákazníkům předčasný přístup ke slevám. Dejte svým nejvěrnějším zákazníkům náskok. Pro přihlášené lidi můžete spustit slevy třeba o den dřív, nebo jim dát o akci vědět s předstihem e-mailem. Pocit exkluzivity posiluje loajalitu a přináší vyšší konverze.
- Využijte UGC. Motivujte zákazníky ke sdílení jejich nákupu se speciálním hashtagem na sociálních sítích. Sdílejte fotky, recenze a videa od reálných zákazníků. Autentický obsah působí důvěryhodněji než jakákoliv reklama.
- Gamifikace: Kolo štěstí a další hravé slevy. Zapojte do kampaní trochu hravosti a elementu překvapení. Interaktivní prvky jako kolo štěstí nebo slevová výzva přinášejí zábavu i vyšší zapojení uživatelů.
PPC Áčka radí: Nejlepší Black Friday strategie pro rok 2025
Jak přistoupit k Black Friday z pohledu výkonnostní reklamy? Na co si dát pozor a jak neudělat chybu, která by vás mohla stát celý zisk?
Segmentace produktů
Chcete propagovat vysoce maržové produkty? Nebo se naopak zbavit skladových zásob? Doprodej produktů, klidně pod nákupní cenou, může být skvělý pro akvizici nových zákazníků. Strategií může být víc, ale na Black Friday platí, že zákazníci hledají slevy, výprodeje, nejnižší ceny. Myslete na to.
Cílení reklam
Využijte publikum nakupujících z loňského Black Friday. Pokud je máte v dostatečné velikosti, můžete na ně cílit přímo nebo vytvořit lookalike publikum. To můžete využít pro obsahovou reklamu, ale také jako signál pro Pmax kampaně. Výsledkem bude vyšší relevance a lepší konverzní poměr.
Black Friday kreativa [nejen] v PPC kampaních
Upravte texty inzerátů i podklady v PMax kampaních pro Black Friday nebo Cyber Monday. Po skončení akce nezapomeňte textace upravit zpět a zkontrolovat rozšíření o propagace, podstránky a další prvky, které se mohou v kampaních automaticky přenášet.
Časové omezení kampaní
Kampaně směřující na Black Friday landing page doporučujeme v rozhraní časově omezit. Zabráníte tím chybě lidského faktoru a předejdete plýtvání rozpočtem po skončení akce.
Srozumitelná komunikace slev
Slevy na webu i v reklamách komunikujte jasně a srozumitelně napříč celým webem – ideálně formou banneru na hlavní stránce, v kategoriích i u produktů.
Pozor: vysoký obrat ≠ vysoký zisk
Zvlášť během Black Friday e-shopy často zapomínají na ziskovost. Klienti sledují hlavně obraty, ale už si neuvědomují, že vysoký obrat neznamená dobrý výsledek. Pokud jsou slevy příliš vysoké nebo zaměřené na kompletně celý sortiment, může je Black Friday stát prakticky celý zisk.
Větší smysl dává vybírat [segmentovat] produkty s vyšší marží. Levnější nebo výprodejové zboží může posloužit k akvizici nových zákazníků. Kampaně proto segmentujte podle marže a rozpočty směřujte tam, kde firma skutečně vydělává.
Nastavení Black Friday slevy v XML Feedu
Využijte element <sale_price> v Google Merchant feedu. Zobrazí přeškrtnutou původní cenu a zvýrazní akční. Výsledkem bývá vyšší CTR a lepší viditelnost akčních nabídek.
Pro správné zobrazení dodržujte tato pravidla:
Tím zajistíte férové zobrazení a maximální výkon vašich produktových kampaní.
Využijte Black Friday na maximum
I když jsou zákazníci vůči Black Friday akcím čím dál odolnější, pro e-shopy zůstává jedním z nejvytíženějších dnů v roce. Když nabídnete skutečně atraktivní slevy, pohlídáte technický stav webu a zvládnete logistiku, může jít o výrazný nárůst nejen obratu, ale hlavně zisku.
Potřebujete poradit, jak [nejen] během Black Friday nastavit PPC kampaně nebo naplno využít sílu vašeho webu a e-mailingu? Ozvěte se nám, společně pro vás z onlinu vytěžíme maximum.





