Od příštího roku novela zákona zásadně změní přístup ke cookies. Nejhorší scénáře už kolují po internetu a uvádí, o kolik uživatelských dat můžeme přijít. [Advisio] pohotovost sepsala pár tipů a poznatků, které letos zazněly na Data Restart [konference o webové analytice a data science]. Přečtěte si, co očekávat od ledna roku 2022.
Cookies, máme problém
V dnešní době mají weby průměrně 10-20 cookies třetích stran. Tyto cookies jsou uloženy pod jinou doménou, než kterou aktuálně uživatel navštěvuje, většinou se používají ke sledování uživatelů mezi weby a zobrazování více relevantních reklam. Dále mají využití i při personalizaci webu nebo zlepšování vyhledávání.
Pro představu
Některé platformy jako např. Luigi’s Box vděčí 3rd party cookies za své fungování. Pokud by tyto cookies nebyly uživatelem odsouhlaseny, na webu přestane služba fungovat.
Jak to je teď?
Safari nebo Firefox blokují cookies třetích stran od roku 2019, Google Chrome začal teprve tento rok, a to pouze v rámci režimu anonymního okna. 3rd party cookies nestáhnou informace u 27 % uživatelů českého internetu, kteří si zamilovali AdBlock [rozšíření prohlížeče pro filtrování a blokování reklam].
Jak to bude?
Od nového roku budou cookies nově považovány za osobní údaje dle upraveného znění ZEK [zákona o elektronické komunikaci] v souladu s evropským GDPR.
Novela zajišťuje větší ochranu pro uživatele internetu. Po novém roce pokud uživatel oprávněně nevyjádří zájem se sledováním, automaticky platí jeho nesouhlas a nemohou být stahována žádná data. Do Silvestra stačí sledování “pouze” oznamovat.
V souvislosti s nástupem GDPR založil Max Schrems organizaci s názvem NOYB a spolu s právníky a IT odborníky prochází weby pomocí robotů [crawlerů]. Jejich úkolem je kontrolovat, zda weby mají správně nasazenou cookie lištu a zda dodržují explicitní souhlas uživatele se sdílením osobních údajů dle evropského zákona.
Co dělat, když jsou 3rd party cookies tabu
Intenzivně pracujte s 1st party daty [data, která shromažďujete přímo od svého publika nebo zákazníků]. Přimějte uživatele k přihlášení, k vyplnění telefonního čísla a jiných údajů. Na tento způsob sběru dat se novela nevztahuje. Informace můžete shromažďovat v CRM systémech. Pro přehlednou orientaci v těchto datech doporučujeme nástroj CDP [Custom Data Platforms].
Dejte šanci kontextovému cílení. Používalo se hodně v minulosti před příchodem 1st party cookies. Je to v podstatě cílení na text. Jedná se o proces, kdy se reklamy přiřazují k relevantním webům v Obsahové síti na základě klíčových slov, témat a dalších faktorů.
Využijte cílení na určité kohorty lidí [FLOC]. Google projde historii prohlížeče, přiřadí mu ID a přidá jej do skupiny dalších prohlížečů s podobným chováním, které říká „kohorta“. Nelze ovšem cílit na menšiny nebo sociálně znevýhodněné skupiny.
Jestli jste schopni zajistit alespoň 2 ze 3 výše uvedených řešení, hoďte se do klidu.
Co dělat, když jsou tabu, ale stejně to chcete zkusit
Redesignujte tzv. cookie lištu. Testujte její vzhled a rozložení. Vyberte si jednu barvu, která bude stejná pro všechna tlačítka a nezkoušejte měnit font pro každé tlačítko. Jde o nekalé praktiky.
Odstraňte možnost kliknutí na křížek na cookie liště. Uživatel si bude muset vybrat ze dvou možností: souhlasit se sledováním nebo nikoliv. Doteď má ještě třetí možnost kliknout na “zavřít”, která se po novém roce bude rovnat nesouhlasu se sledováním. Zhruba 80 % uživatelů po odstranění křížku kliká na souhlas.
Přidejte nějakou výhodu pro návštěvníky webu. Umístěte na cookie lištu informaci o slevě nebo o dárku za podmínky, že uživatel odsouhlasí sledování.
Jak pomůže s cookies Facebook
Facebook conversion API propojí data z vašeho serveru se systémem Facebooku, který mimo jiné optimalizuje cílení reklam. V kontextu roku 2022 nástroj lépe doměří uživatele, kteří si bloknou 3rd party cookies. Jsou to třeba uživatelé s iOS 15 a novějšími operačními systémy, fanoušci AdBlocku a Firefoxu.
Facebook Conversion API používá cookies z Facebook Pixelu k párování dat s uživateli Facebooku, proto si je nastavte zároveň. Je však potřeba deduplikovat události navzájem z Pixelu a API pomocí proměnné EventID. Facebook tvrdí, že tento způsob dokáže přidat až 20 % dat navíc.
Google cookies mantra
Pomocnou ruku natahuje Google režimem souhlasu [consent mode]. Ten určuje, které konkrétní značky [například v Google Tag Manageru] se budou na webu spouštět. Můžete nastavit jejich chování na základě stavu souhlasu vašich uživatelů a ovlivnit, jaké informace se pošlou do Google Analytics.
Jestliže uživatel odmítne sledování, Google pouze změří, že na webu někdo byl, ale nebude mít o uživateli žádné detailnější informace. Vsaďte na modelování konverzí, které vyhodnocuje sledovatelná data a historické trendy a kvantifikuje spojitost mezi uživateli, kteří vyjádřili souhlas s těmi, kteří jej nevyjádřili. Díky tomu získáte data a zároveň budete respektovat vůli uživatele.
Háček je v tom, že modelovaná konverzní data nebudou moci být exportována do Google cloudového úložiště [Big Querry], které umožňuje provádět škálovatelnou analýzu dat. Stejně jej doporučujeme používat v souvislosti s Google Analytics 4, který od příštího roku bude uchovávat data pouze 14 měsíců.
Přání na závěr
Do nového roku vám už teď přejeme co nejvíce odsouhlasených cookie lišt. Pokud ale nevíte, jak vyzrát na celý tento cookie shon, obraťte se na nás. Jistě najdeme áčkové řešení.
Štítky: cookies data restart novela