V posledních několika letech prošel vývoj internetové zábavy strmým vývojem a s ním ruku v ruce i linkbuilding, jakožto jedna z důležitých složek komplexní metodiky zvané SEO. Nastala doba, kdy práce linkbuildera není omezená pouze na registraci do katalogů, publikaci PR článků, přispívání do diskuzí nebo výměnu odkazů s podobnými weby. Nové brány a možnosti čím dál více otevírá odvětví, které je v současnosti rychle se rozrůstajícím fenoménem internetového prostředí – svět blogerů a youtuberů. V následujících odstavcích se pokusím ve zkratce popsat vývoj a historii youtuberské / blogerské scény a uvést jednotlivé příklady, jak účinně a efektivně posílit branding, konverze nebo odkazový profil pomocí tohoto prostředí.

Svět youtuberů

,,Pozice youtube přerostla do takové úrovně, že se od ní odvíjí hudební průmysl a z youtuberů, nebo chcete-li vlogerů, se stali celosvětové celebrity.“

Jedním z prvních youtuberů, který na sebe okolo roku 2007 dokázal strhnout velkou pozornost byl tehdy 16letý Lucas Cruikshank říkající si Fred. Ve svých videích vytvářel komické příběhy o chlapci s dětským hlasem a sledovanost jeho videí tehdy přerostla do milionových čísel, čehož si všimla i televize a natočila o jeho postavě film. V tutéž dobu se chopil kormidla české streamovací zábavy server Stream, ze kterého pak vyrostly hvězdy jako třeba Kazma. Pozice youtube přerostla do takové úrovně, že se od ní odvíjí hudební průmysl a z youtuberů, nebo chcete-li vlogerů se stali celosvětové celebrity. Budiž důkazem švédský fenomén PewDiePie jehož kanál sleduje více jak 35 mil. odběratelů. Počtem odběratelů tak hravě strčí do kapsy takové hvězdy jako Eminem, Rihanna nebo Katy Perry. Své hvězdy si našla samozřejmě i scéna v Česku a na Slovensku. Česká skupinka zaměřená na virální videa Viralbrothers jako první nasměrovala obsah do zahraničí, což se ukázalo jako skvělá volba – s 1.8 mil. odběratelů jsou suverénně nejsledovanější kanál v tuzemsku. Slovenský youtuber GoGomanTV se k prvnímu milionu teprve blíží.

Současná youtube scéna zažívá opravdu veliký boom. Dle statistiky agentury TNS AISA  je videoplatforma youtube nejsledovanější TV  pro mladé. V cílové skupině 15-34 let dosahuje reach 91%. To je o 9% více než u TV Nova. Tenhle fakt se snaží využít už i některé televizní stanice v praxi. Například hudební stanice Óčko začala angažovat youtubera Valdu a pravidelně vysílá jeho seriál Švédská trojka, se kterým si nejprve prorazil cestičku na youtube. Další televizní stanice Prima šla ještě dál a zařadila do svého programu pořad, který je obsazen výhradně youtubery. Youtube boom potvrzuje mimo jiné i návštěvnost veřejných akcí, kterých se zúčastní tisíce fanoušků, jež touží vidět svého oblíbeného youtubera na vlastní oči (například akce utubering.cz). Jak tedy využít tuhle skvělou příležitost v linkbuildingu?

Využití youtuberů v linkbuildingu

Témata jako například zábava, móda, kosmetika, fitness, knihy, jídlo, a mnoho dalšího… vám budou k dispozici, pokud budete zařizovat vašemu klientovi propagaci na youtube. Možnosti samozřejmě nejsou neomezené, každopádně pro spoustu firem se vhodné zaměření najde. Přístup a požadavky youtuberů rostou s počtem jejich odběratelů. Například youtubeři s počtem odběratelů vyšším než 25.000 dbají na výběr značky a produktů, které by ve videu eventuálně propagovali. Samotná reklama je většinou dělána nenásilnou a netransparentní formou. Většina vlogerů netočí svá videa pro peníze, ale pro zábavu svou a svých fanoušků. Jsou si dobře vědomi toho, že jakýkoliv jiný přístup by mohl být pro jejich fanbase značným trnem v oku.

V youtube komunitě jsou již zažité názvy, kterými se označuje druh videa. Často tedy můžete narazit na typ videa, jež jde skvěle využít v linkbuildingu. Zde je pro přehled stručný výpis těch nejčastějších:

  • Unboxing – rozbalování doručeného balíku přímo před kamerou.
  • Haul – představení pořízených produktů za uplynulé období.
  • Outfit –  aktér se obleče dle vlastního vkusu a zmíní, kde si jednotlivé kousky pořídil. Pro módní značky určitě jedna z nejlepších příležitostí.
  • Tutorial –  návody a popisy, kde youtuber popisuje jednotlivé činnosti. Skvělé uplatnění najdou například kosmetické značky ve formě make-up tutoriálu.
  • Giveaway – neboli soutěž o zajímavé ceny.
  • DIY (Do It Yourself) – manuální tvorba vlastní dekorace, oděvu, atd. Příležitost pro široké spektrum značek.

Pro lepší představu níže uvádím spolupráci domluvenou s youtuberkou Anitta Ball, se kterou jsme realizovali haul video pro klienta www.snowbitch.cz:

Haul stats

Statistiky zveřejněného haul videa pro našeho klienta www.snowbitch.cz, které jsme domluvili s youtuberkou Anitta Ball.

HAUL bitly

Youtuberka uvedla do popisku videa odkazy na klientovy produkty, které použila ve videu a jejich sledovanost jsme změřili pomocí aplikace bit.ly.

Jako další příklad takové propagace zde uvedu spolupráci s youtuberkou, která má poměrně specifické zaměření a to sice čtení a recenze knih. Pro jednoho z našich klientů, jehož eshop je zaměřen na prodej filmových plakátů, jsme s touto youtuberkou uspořádali soutěž o filmové plakáty. Youtuberka natočila video, v němž představila možnou výhru – filmové plakáty Hunger Games a seznámila soutěžící s podmínkami. I přesto, že počtem odběratelů nedosahuje její kanál nikterak vysokých čísel (2.500+), odezva byla ve spojení se sociálními sítěmi více než slušná. V komentářích pod videem, které dosáhlo takřka 1.800 zhlédnutí, se zapojilo více než 100 soutěžích a dalších 300 bylo osloveno pomocí videa na sociálních sítích.

rodaw

Zveřejněné soutěžní video a jeho statistiky sledovanosti.

Svět blogerů

,,Nejpopulárnější blogy kladou veliký důraz na vizuální vyjádření, a tak je spousta blogů přehlídkou kvalitních fotek ve vysokém rozlišení.“

Zhruba od druhé poloviny 90. let začal v internetovém oceáně vyrůstat ostrov, ve kterém mohl kdokoliv dle svého písařského umu oslovit širší veřejnost – blog.  Postupem času se tento způsob vyjádření vyvinul do mnoha odvětví a toho využily i v současnosti velmi populární blogeři. K zásadnímu průlomu v českých vodách došlo v roce 2009, kdy na sebe upozornila Sandra Leopardová, jež je považována za vůbec jednu z prvních módních blogerek u nás. Následující rok nastal veliký boom, jenž přinesl řadu dalších blogerů. Mimo to, že se vyvinula témata a obsah blogování, tak můžeme spatřit změnu i v samotném zobrazení. Nejpopulárnější blogy kladou veliký důraz na vizuální vyjádření, a tak je spousta blogů přehlídkou kvalitních fotek ve vysokém rozlišení. Trendem poslední doby je také snaha blogerek o propojení blogovacího světa s tím vlogovacím. Spousta z nich se tak tedy stará o vlastní youtube kanál, na kterém počty odběratelů dosahují vysokých čísel. Takovým případem mohou být například holky z blogu Acupofstyle.cz, jenž je považován za jeden z nejpopulárnějších na naší scéně. Primárním sdělením pro ně zůstává jejich blog, který následně doplňují například vlogy ze soukromí na youtube.

cupof

Nicole z blogu www.acupofstyle.cz předvádí svůj styl oblečení v outfit článku, jehož součástí jsou i produkty od našeho klienta www.snowbitch.cz.

Současný fenomén blogerů dokázal využít mimo jiné také web Blogerky.cz, jenž reflektuje aktuální dění na blogerské scéně a každoročně vyhlašuje soutěž Blog roku. Soutěží se v kategoriích Beauty, Fashion, Food, Life, Objev roku nebo Videoblogerka roku. Akce si již stihla vydobýt pověst uznávané společenské události, o které se pravidelně informuje ve větších médiích. Co nám tedy mohou blogerky nabídnout z hlediska propagace našich klientů?

Využití blogerů v linkbuildingu

Sféra blogerů poskytuje pestřejší možnosti propagace než ta na youtube. Můžete zde najít lepší uplatnění i pro klienta, jenž má poněkud specifičtěji zaměřený produkt. Jako jeden z příkladů zde uvedu jednu z nejvíce využívaných typů spolupráce a to sice outfit článek. Pro našeho klienta – eshop s moderním oblečením, jsme zrealizovali tento typ propagace ve spolupráci s jednou módní blogerkou. Blogerce jsme dodali produkt, v tomto případě boty dle jejího výběru, a ona s nimi na oplátku nafotila outfit článek, ve kterém udělala e‑shopu reklamu v podobě odkazů a doporučení. Získali jsme tedy kvalitní odkazy, které vylepšily klientův odkazový profil, značka se dostala do širšího povědomí cílové skupiny a pomyslnou třešničkou na dortu byla konverze v řádech několika tisíců nákupů. Součástí dohody je pak také propagace produktů na sociálních sítích jako Facebook nebo Instagram, které jsou obzvláště pro lepší blogerky slušným zdrojem sledovanosti.

shoes konverze

V případě, že kampaň na blogu správně změříte, můžete získat i takové výsledky.
Blog www.shoesmaniac.cz přivedl našemu klientovi 7 přímých objednávek a přes 377 návštěv.

semix

Široký dosah může mít také dobře zpracovaný příspěvek na oblíbené facebookové stránce.

 

Štítky: Blogeři Linkbuilding Youtubeři

Petr Koníček

Petr Koníček [1]
[1] Linkbuilding

Bývalý zaměstnanec Advisio.