Datoví analytici už dávno nejsou introverti zavření doma v pracovně se zataženými žaluziemi. A naši dataři jsou toho příkladem. Usnadňují nám práci nejrůznějšími automatizacemi, data nám přetvářejí do srozumitelných tabulek a grafů a nakonec k tomu ještě přidají úsměv a nějaký ten vtípek.
Tým datařů vede Honza Malatinský, který prozradil, že má svou práci rád, protože klienti vidí její výsledky hned. Jak je na tom náš další člen týmu — Honza Žvak? Čtěte dál.
Tvoje cesta v Advisio nezačínala v oddělení datové analytiky, ale v PPC. Můžeš nám ji popsat?
Ano, nastoupil jsem na pozici PPC specialisty, kde jsem nabíral nové znalosti. Do té chvíle jsem se pohyboval v oboru správy datových sítí a oblast marketingu pro mě byla nová. Protože jsem více technický typ, datová analytika pro mě byl logický krok. Jsem tak blíž tomu, v čem se rád rozvíjím a zároveň je to v kombinaci s online marketingem, který je velmi různorodý.
Je v něčem práce datového analytika náročná a je možné se specializovat na nějakou její část nebo je potřeba být profík na všechno?
To je pro každého individuální. Můžete se soustředit například na nasazování měřících kódů, kde je hodně proměnných kvůli pestrosti webových stránek a jejich implementaci. Nebo se můžete na celou problematiku dívat z větší dálky a tím analyzovat každou část. Ale co je pro jednoho náročné, může být pro druhého snadné, a naopak.
Analytika se navenek zdá jako velmi složitá disciplína. Technicky zdatní se celý den vrtají v kódech a vlastně tomu ostatní ani nerozumí. Vnímal jsi to někdy stejně? A jak je to dnes?
Celý život jsem se zajímal o počítače a techniku, studoval a pracoval v IT, takže mě datová analytika nezastrašila. Datařina v marketingu [a hlavně v agentuře] je specifická v tom, že se člověk setká s velkým spektrem nástrojů. Ať už nových, nebo velmi starých a musí být schopen s nimi pracovat.
Jaký je den datového analytika?
Můj den začíná v 6 ráno kávou, při které si pročítám zprávy od kolegů. Jestli někdo neobjevil nějaké problémy s měřením dat. Pak se věnuji nasazování měřících kódů našim klientům nebo tvorbě reportů. Taky se během dne účastním schůzek [interních nebo s klienty], kde řešíme, jak posunout jejich marketing na vyšší level.
Věnuješ se i propojování oboru s moderními technologiemi? Například AI?
Ano. Zhruba před rokem vydalo OpenAI veřejně jejich ChatGPT a byl okolo toho velký boom. Hned od začátku jsme v týmu testovali, jak bychom mohli tento nástroj integrovat do našeho pracovního procesu kvůli ulehčení práce. A podařilo se. Za naše oddělení musím říct, že se stala AI velmi užitečným nástrojem, nejen pro zrychlení psaní kódu. ChatGPT dokáže napsat scripty, které jsou jednoduché, ale zabírá čas je napsat ručně. A snažíme se objevovat další nástroje, které můžeme využít k naši práci [napříč firmou].
Jak vnímáš vývoj analytiky: srovnání dříve a dnes. A co podle tebe přinese rychlý technologický posun a využívání umělé inteligence do této disciplíny?
Datová analytika [a potažmo celé IT] je rozjetý vlak, který jede pořád dopředu, ale koleje a výhybky se před ním postupně objevují na základě nových technologií. Tím chci říct, že se nedá předvídat, jak se tento obor změní. Můžeme ale předpokládat vyšší automatizaci a využívání více dat.
Tým datařů tě přivítá
Jsou pro tebe data, přehledy i zmíněné AI témata, která bys během pracovního dne s klidem a rád/a skloňoval/a? Podívej se na volné pozice a pošli nám svůj životopis!