Kupní síla se kvůli pandemii vychýlila z normálu a ovlivnila v mnoha segmentech nejen návštěvnost a tržby, ale i chod celých firem. Někteří nestíhají, jiní naopak nemají do čeho píchnout a se zatajeným dechem čekají, co bude dál. Na anonymních datech našich klientů vám ukážeme, jak to hýbe s jejich byznysy. A poradíme vám, jak v této situaci postupovat.

Koronavirové info okénko

  • V listopadu 2019 „přeskočil“ koronavirus ze zvířete na člověka a začal decimovat populaci čínského Wu-chanu. Odtud se onemocnění[1][1]
    Covid-19 je onemocnění, které způsobuje SARS-CoV-2.
    rychle rozšířilo do celého světa.
  • V druhé polovině února už byl virus na všech kontinentech kromě Antarktidy.
  • 1. 3. byl zaznamenán první případ nemoci v ČR.
  • 10. 3. Itálie vyhlašuje karanténu.
  • 16. 3. je na ČR uvalena karanténa.

Šíření koronaviru

Když jde zboží na dračku

Únor a březen jsou za normálního stavu měsíce, kdy dochází k útlumu prodeje. Letos to kvůli výjimečné situaci neplatí a čísla v některých segmentech strkají do kapsy i vánoční sezonu. Krása, ale nečekané navýšení objednávek přináší i jisté problémy.

Když se na to e‑shop předem připraví, doplní sklady, nabere posily na balení a expedici, všechno šlape. V opačném případě drhnou dodávky zboží, zaměstnanci nestíhají. Objednací doby se prodlužují a zákazníci jsou naštvaní. Každá mince má dvě strany.

Na konkrétních datech si ukážeme, jak vypadá meziroční růst u těch, kteří mají žádaný sortiment. A co se děje u těch, jejichž segment stagnuje.

Ochranné pomůcky a dezinfekce

Prevence je nejlepší léčba. V tomto duchu zmizely z obchodů dezinfekce a pomůcky na ochranu dýchacích cest. Staly se nedostatkovým zbožím. To dokazují i data našich klientů, kteří měli daný sortiment v nabídce.

Meziroční srovnání tržeb za roušky a dezinfekce. Když se koronavirus objevil v Evropě, a začal se masově šířit, jejich prodej raketově stoupl. Najednou je chtěly tisíce lidí a tržby za prodej dezinfekcí se meziročně zvýšily o neuvěřitelných 4 838 %.

Když nastane pokles

Největší propad zaznamenáváme u klientů v oblasti cestovního ruchu. Cestování je omezeno. O zájezdy ani služby s nimi spojenými není zájem. Ti, co už mají nakoupené zájezdy na léto, je chtějí zrušit.

Vývoj návštěvnosti webu z oblasti cestování

Návštěvnost webu zaměřeného na cestovní ruch se sice zvýšila po vydání článku, který reagoval na vzniklou situaci, ale s přibývajícími případy a zhoršující se situací začala klesat.

Tržby na tom byly výrazně hůř než minulý rok už před ohlášením nákazy v ČR. V období od 1. 2. do 12. 3. poklesly o 30 % a po vyhlášení karantény v ČR dále klesají.

Segmenty, které jsou beze změn

Jsou i segmenty, kde všechno funguje standardně tak, jak má. Dobrým příkladem je dům a zahrada. Je jaro, nastává čas výsadby. Zahradníkův rok je v plném proudu, a to bez ohledu na koronavirus a nouzový stav.

Jak na situaci reagovat

Nákupy se kvůli nouzovému stavu, karanténě a obavám z nákazy přesouvají takřka výhradně do on-line světa. Mnozí obchodníci na to pružně reagují a upravují své služby. Nabízí dopravu zdarma, doručují balíky za dveře bytů, vyžadují bezkontaktní platby, zaměřují se na digitalizaci služeb a snaží se minimalizovat mezilidský kontakt. Pro inspiraci přidáváme několik praktických tipů, jak situaci zvládnout. Projděte si je a vyhněte se zbytečným přešlapům.

[1] Soustřeďte se na on-line

Zareagujte na vzniklou situaci změnou služeb. Museli jste zavřít kamennou prodejnu? Soustřeďte se na e‑shop. Digitalizujte a nabídněte on-line i to, co máte běžně jen na prodejně. Pokud nabízíte školení nebo konzultace, nahraďte osobní setkání on-line streamem.

[2] Upravte služby

Potěšte zákazníky dopravou zdarma nebo možností bezkontaktního doručení zboží za dveře bytu. Řešte věci dynamicky. Chování zákazníků se rychle mění a vy musíte rychle reagovat.

[3] Zaměřte se na aktuální zboží

Lidé tráví kvůli nařízené karanténě více času doma. Vyberte produkty, které teď využijí víc než kdy jindy, a promujte je. Naplánovanou kampaň na džíny odložte a soustřeďte se raději na tepláky. V elektru se zaměřte na výbavu domácí kanceláře a nabídněte třeba handsfree sluchátka nebo notebooky.

[4] Informujte o dění

Změnili jste služby, jste zahlcení, máte delší dodací lhůty a chybí vám zboží? Buďte otevření a ukažte, jak pracujete na zlepšení situace. Že jste poslali zaměstnance na homeoffice, zrušili jste naplánované akce a dezinfikujete. Informujte o tom na svých sociálních sítích, na webu i v e‑mailech.

[5] Připravte si FAQs

Sepište si seznam nejčastějších otázek, odpovězte na ně a vyvěste je na web i na sociální sítě. Základní otázky k dopravě a platbě už jsme pro vás zpracovali. Na další dotazy zákazníků odpovídejte svižně.

[6] Nevypínejte kampaně

Nevypínejte kampaně, raději je optimalizujte tak, aby odpovídaly současné situaci. Například rozpočet na propagaci prodejen použijte na propagaci e‑shopu.

[7] Odstraňte možnost osobního odběru

Pokud máte zavřeno, odstraňte možnost osobního odběru na pobočkách, v e‑shopu i na zbožových srovnávačích.

[8] Nabízejte alternativy

Vypadla vám dodávka zboží, nebo máte vyprodáno, nabídněte zákazníkům srovnatelnou alternativu.

[9] Zaměřte se na konkurenci

Sledujte, jaké kroky podniká vaše přímá i nepřímá konkurence, a držte s ní krok. Dobrou inspiraci najdete i v zahraničí, kde se s podobnou situací potýkali už dřív.

[10] Zapracujte na brandu

Když můžete pomoct, udělejte to. Jestli umíte třeba šít, vytvořte návod (video, článek) na ušití roušky. Takový obsah bude aktuální, sdílený, a navíc v něm můžete odkázat na produkty, které máte v nabídce.

[11] Kontrolujte publikační plány a reklamy

Projděte si předem připravené publikační plány na blog i sociální sítě a zvažte, zda příspěvky dávají v současné situaci smysl. Pokud ne, odložte je na později a vymyslete raději něco jiného. Revizi proveďte i u běžících a naplánovaných reklam. Nevhodný obsah v nevhodnou dobu vám na popularitě nepřidá.

[12] Tvořte obsah

Pokud váš byznys spadá do segmentu, který zažívá stagnaci nebo propad, a nemáte do čeho píchnout, zaměřte se na tvorbu obsahu. Namluvte podcasty, pište články, točte videa. Kvalitní obsah vám pomůže jak s propagací na sociálních sítích, v SEO, tak s dalším nakopnutím byznysu.

[13] Vyhodnocujte a nastavuje

Jestli máte volněji, zaměřte se na analytiku. Zjistěte, jaké články, příspěvky na sociálních sítích a reklamy byly v posledním roce nejúspěšnější a zamyslete se nad tím proč. V budoucnu se vám to bude hodit.

[14] Připravte si krizovou komunikaci

Zvažte, jaké situace/konflikty by mohly vzhledem k situaci nastat, a připravte si adekvátní krizovou komunikaci. Ve chvíli, kdy to bude potřeba, můžete hned reagovat.

[15] Záložní plán

V rámci hesla „kdo je připraven, není překvapen“ si promyslete, co uděláte, když… Zjistěte si možnosti, propočítejte si různé scénáře a plánujte. Nemusí to být do detailu, ale je lepší mít nějaký záložní plán než žádný.

Předchozích 15 bodů je jen zlomek toho, co můžete aktuálně řešit. Postupně přidáme další témata a půjdeme více do hloubky. Komunikujeme s předními speciality z oborů, jako je právo, finance, projektové řízení a HR. A zjišťujeme nové informace, které vám v současné situaci mohou pomoci s řízením podnikání na internetu.

Jak se daří jiným

Oslovili jsme také několik velkých hráčů české e-commerce scény a získali jejich vyjádření k současné situaci. Vybrali jsme službu na rozvoz jídla: Dámejídlo, sexshop: RůžovýSlon a prodejce sportovních potřeb: inSPORTline. Podívejte se, jak se změnilo nákupní chování i vnitřní chod firem.

Co bude dál

Ať už váš byznys patří do jakéhokoliv segmentu, pamatujte, že v tom nejste sami. Všichni teď musíme tahat za jeden provaz, abychom to ve zdraví zvládli. Pamatujte, že jsme tady pro vás i my v [Advisio]. Pokud potřebujete poradit nebo nakopnout marketing, ozvěte se.

Náš tým je připraven řešit jakékoli otázky a problémy. Když bude potřeba, zapojíme i naše partnery. Jsme v úzkém kontaktu s Google a Seznam konzultanty, s Heureka podporou a dalšími službami.

U klientů řešíme velké množství dotazů, takže známe i spoustu odpovědí. Jestli tápete, klidně se na nás obraťte, rádi vám poradíme.

Čerstvé informace, rady a tipy budeme dlouhodobě přidávat do podpůrné Facebook skupiny – Digitální marketing v karanténě, přidejte se.

 

Štítky: budoucnost damejidlocz digital marketing e-commerce ekonomika insportline koronavirus marketing pandemie ruzovyslon.cz situace vyjádření

Lucie Tabarová

Lucie Tabarová [1]
[1] Copywriter

Copywriterka s cestovatelskou závislostí a zálibou v adrenalinových sportech.