Pokud jste vybudovali úspěšnou firmu se skvělými výsledky a místní trh máte v malíku, možná je na čase přemýšlet o expanzi do zahraničí. Ta nabízí zcela nové prostředí s mnohonásobně vyšším počtem zákazníků. Jak o expanzi uvažovat a jaké kroky podniknout, než se k expanzi rozhodnete, vám odhalíme v našem dvoudílném článku.

Začněte důkladnou analýzou trhu

Získaná data z analýzy trhu jsou odrazovým můstkem pro další kroky expanze. Vypracujte si nejprve analýzu konkurence, pomocí které získáte informaci o tržní situaci. Potřebujete vědět, kteří již zavedení hráči prodávají stejné produkty nebo nabízejí stejné služby.

Vhodným pomocníkem při analýze trhu a konkurence je Mystery shopping, díky němuž zjistíte, co konkurence říká. Získáte mimo jiné data, jak vypadá balení od konkurence, fungují reklamační procesy nebo probíhá komunikace na sociálních sítích.

Co vědět, než se pustíte do expanze

Při expanzi se zajímejte především o:

  • celkovou velikost populace,
  • internetovou penetraci,
  • jazykovou strukturu v zemi,
  • sazby DPH,
  • platební metody a způsoby přepravy.

Každá země má svá specifika, to lze vidět na tomto příkladu. Dle dat balíkové přepravní společnosti GLS je ve střední a východní Evropě zcela běžná dobírka. Naopak na západě Evropy se téměř nevyužívá. Ve Velké Británii zvolí dobírku 1 % občanů, ve Francii 2 % občanů.

Mnoho podniků ignoruje tamní legislativu, což může mít negativní dopad. Tyto následky se potom firmě mohou značně prodražit.

Proč nepodcenit zákaznický servis

Důležitým aspektem expanze je budování důvěry zákazníků. V zahraničí tohle pravidlo platí dvojnásob. Skvělým nástrojem je kvalitní zákaznický servis. Vyplatí se zajistit si rodilého mluvčího, který se dokáže lépe vcítit do své kultury a bude zajišťovat veškerou komunikaci se zahraničními zákazníky.

Bonusem v zákaznickém servisu mohou být stránky, které se podobají české stránce Heureka.cz. Tedy portály, kde se sbírají hodnocení a celková zpětná vazba od jednotlivých zákazníků. Ve Švýcarsku, Rakousku nebo Německu toto obstará TrustedShops. V Anglii, Španělsku, Itálii, Francii, Švédsku a Dánsku například TrustPilot.

Naučte se vyhodnocovat své výsledky

Dostat se do cizích zemí vyžaduje také mnoho úsilí i po samotném vstupu do zahraničí. Je potřeba se neustále vzdělávat v oboru, vyhodnocovat konečná data, sledovat konkurenci. Mnoho firem si nedokáže změřit, zda se jim expanze opravdu finančně vyplácí.

Naučit se vyhodnocovat výsledky je alfou omegou expanze na cizí trh. Proto je potřeba neustále kontrolovat finanční situaci, abychom zjistili, zda se nám naše podnikání vyplácí a generujeme zisk.

TIP: Praktickým pomocníkem může být MBA studium, které dává komplexní pohled na byznys, takže může usnadnit cestu za zahraničním cílem. Výuka navíc obsahuje reálné požadavky na aktuální dovednosti a znalosti domácích podnikatelů.

Kterou zemi vybrat jako první? Zkuste naše sousedy

Nejlepší startovní možností pro české firmy je expandovat na Slovensko. Jedná se o zemi s podobnými zvyky jako u nás. Proto je dost možné, že i nákupní chování se nebude tolik lišit, a tak nás nemusí nic nového překvapit.

I tak je důležité prozkoumat, jak tamější zákazníci nakupují. Pokud by bylo jejich chování odlišné, může být pro firmu kamenem úrazu. Proto si vyzkoušejte veškeré možnosti expanze tam, a potom uvažujte o další zemi.

Ve druhém díle článku, který pro vás chystáme, se podíváme na zoubek konkrétním krokům expanze pro e-shop. Můžete se těšit na informace a data k tvorbě mutací e-shopů, tipy na nástroje od Googlu nebo platební brány.

Štítky: analýza konkurence analýza trhu e-commerce expanze expanze e-shopu

David Lipka

David Lipka [1]
[1] PPC Supervisor

Zapálený PPC specialista, vášnivý fanoušek FC Barcelony a milovník sportu.