V minulém díle jsme vám prozradili, jak uvažovat o expanzi do zahraničí. Dnes vám ukážeme nástroje i názorné příklady, jak připravit váš e-shop na úspěšný vstup na cizí trh [krok po kroku].

Jak připravit e-shop pro expanzi do zahraničí?

Nastavte jazykovou mutaci pro váš e-shop

První krok při expanzi na cizí trhy. Před samotným nasazením jazykových mutací doporučujeme zakoupit další doménu. Příklad z praxe: Pokud expandujete na Slovensko, zakupte si doménu s koncovkou .sk. Není ovšem na škodu zvážit koncovky .com nebo .eu, které se mohou hodit pro další země.

Na nastavení jazykové mutace nahlížejte individuálně, protože s každou zemí se pojí unikátní platební možnosti, doprava, nastavení DPH i celkový obsah webu.

Proveďte analýzu a vyberte vhodnou platební metodu

Proveďte analýzu prostředí, díky které zjistíte, jaké formy plateb spotřebitelé v cílové zemi preferují a čeho se obávají. Tušili jste, že podle analýzy v Česku, na Slovensku a v Polsku je až 30 % plateb uskutečněno metodou zrychleného bankovního převodu? Například v Maďarsku se takový způsob platby nevyužívá vůbec.

Nejznámější formou platby je jistě Paypal, který podporuje 23 jazyků a více než 130 různých měn. PayPal provozuje vlastní platební bránu Braintree, prostřednictvím které můžete využívat digitální peněženky, jako je Venmo, Apple Pay nebo Google Pay a platební karty VISA, MasterCard, Maestro, JCB nebo American Express.

Základní poplatek z transakce je u Braintree 1,9 % + 0,30 € za platbu kartou. Braintree si neúčtuje žádné poplatky za vedení brány ani žádnou minimální hodnotu transakcí, takže platíte pouze za to, co využíváte.

Mezi další spolehlivé brány v zahraničí patří Comgate, GoPay, PayU, CardPay, GP Webpay, ThePay, Stipe či Besteron. Vždy si hlídejte smluvní podmínky a zdánlivé skryté poplatky, jako zřizovací poplatek, poplatek za vedení brány nebo poplatek z transakce.

[Áčkový] tip: Zvažte integraci Google PayApple Pay, které se dostávají více do popředí.

Umožněte zákazníkům platit v jejich měně

Umožnit zákazníkům platit v jejich domácí měně působí důvěryhodněji než v té cizí. Domácí měna zvyšuje komfort při nakupování. Ne každému je totiž po chuti přepočítávat cenu produktů a hledat aktuální kurz měny.

[Áčkový] tip: Myslete na to, že platební brána zasílá na váš účet peníze v měně státu, kde expandujete. Pokud je účet veden v této měně, máte vyhráno. Jinak počítejte s náklady na konverzi, kterou bude banka provádět dle kurzovního lístku.

Expanze prakticky: online nástroje, které vám pomohou

Prozradíme vám tipy na užitečné nástroje, které vám expanzi do zahraničí usnadní.

  • Google Public Data

Statistika nuda je? Určitě ne. Důkazem je nástroj Google Public Data, který shromažďuje data ze statistických úřadů. Snadno tak vyhledáte informace, jako velikost populace, HDP nebo HDP na obyvatele.

Kooperuje s výzkumnou agenturou TNS. Díky němu zjistíte, kolik lidí nakupuje v dané zemi online nebo jak reagují uživatelé na video obsah.

Jistě znáte. Google Trends sbírá statistiky z vyhledávání jednotlivých slov a témat. Navíc ukazuje výskyt hledání slov a témat v jednotlivých časových obdobích, což vám může poodhalit sezónnost pro konkrétní obory.

Propojuje Google Trends a Překladače Google. Díky tomuto spojení získáte přeložené výrazy přímo do lokálních jazyků.

Nástroj, který vám zobrazí hledanost, konkurenci, související výrazy i doporučenou cenu inzerce. A to v rámci expanze určitě oceníte.

Bonusový tip pro opravdové znalce. Tento nástroj vám pomůže na základě zadaných parametrů posoudit, jestli je vaše firma k expanzi připravena.

Konkrétní kroky expanze pro fungující online podnikání

Zapracujte na cizojazyčné analýze klíčových slov

Stejně jako u tuzemských webů začnete analýzou klíčových slov, která slouží jako podklad pro nastavení celého e-shopu. V tomto případě půjde o cizojazyčnou analýzu. Relevantní klíčová slova jsou alfa omega vašeho online podnikání.

Jak na to? Doporučujeme nástroj Marketing Miner. Ten si poradí se zpracováním dat, vyřadí relevantní dotazy, rozdělí do příslušných skupin a vytvoří výstupní dokument pro další práci s klíčovými slovy. Analýza klíčových slov vám ukáže cestu ke struktuře e-shopu nebo k optimalizaci UX designu stránek.

[Áčkový] tip: Pohlídejte si detaily, na které firmy často při tvorbě cizojazyčného e-shopu zapomínají. Dbejte na správné formáty telefonního čísla u zákaznické podpory, zápisy formátů měn a adres, správné pořadí jména a příjmení a celkovou cenu v objednávce.

Jste připraveni? Dejte akvizici zelenou

Nejrychlejší a nejúčinnější způsob pro získání nových návštěvníků cizojazyčného e-shopu představují PPC kampaně. Pro jejich správu využijte Google Ads, které jistě důvěrně znáte. Správu kampaní si zjednodušte pomocí automatizace, protože při objevování nových trhů bývá testování náročné. Doporučujeme vyzkoušet rychlejší metody, jako dynamické reklamy ve vyhledávání, kampaně v Nákupech Google i chytré obsahové kampaně. U standardních kampaní využijte automatické nabízení cen nebo personalizátory reklam.

[Áčkový] tip: Místní zbožové srovnávače nepodceňujte, v každé zemi hrají svou roli a mohou vám tak přinést velkou návštěvnost. Například při vstupu na maďarský trh je být vidět na tamějším srovnávači Árukereső takřka povinnost.

V některých zemích se stává velkým hitem online tržiště Marketplace. V Německu je na Marketplace, který provozuje řetězec Kaufland, prodáváno přes 30 milionů nepotravinářských položek. Při prodávání na Marketplace využijte český nástroj Mergado, díky kterému snadno upravíte feed pro danou zemi.

Expanze úspěšně dokončena: znáte možnosti fulfillmentu?

Pokud se vám expanze podaří, ale spolupráce s dopravcem vám nevyhovuje, zvažte přesunout kompletní logistické řešení [fulfillment] pro e-shop do zahraničí. Jde o přesun všech úkonů od objednání produktů u dodavatele až po doručení balíku koncovému zákazníkovi.

[Áčkový] tip: Pro zavedení fulfillmentu doporučujeme domácí společnosti Fulfillment by Authenica, Mailstep nebo ComGate, případně globální společnosti jako 3P Logistics nebo BoxMe.

Jak stručně funguje fulfillment? Zboží je doručené do skladu fulfillment partnera, ten ho zaeviduje a skladuje. Když obdržíte objednávku od zákazníka a vystavíte fakturu, informace zašlete partnerovi do systému pomocí Xml reportu nebo API. Partner objednávku zabalí a vybere nejvýhodnější formu přepravy. Následně informuje kupujícího a doručí zboží. Partner řeší možné vratky, předává informace opět do systému. Platby za zboží chodí přímo na váš účet, vyúčtování a podklady pro platby připravuje partner.

Jeste stale jen přemýšlíte o expanzi do zahraničí? Využijte všech našich tipů a expanzi rovnou zrealizujte.

 

 

Štítky: cizojazyčná analýza klíčových slov expanze e-shopu fulfillment platební metody

David Lipka

David Lipka [1]
[1] PPC Supervisor

Zapálený PPC specialista, vášnivý fanoušek FC Barcelony a milovník sportu.

Související články

David Lipka

David Lipka

18. 3. 2022 5 minut čtení

  • [E-commerce]
  • [PPC]

Expanze firmy do zahraničí: krok po kroku [díl I.]

V dnešní době, kdy česká e-commerce roste raketovým tempem, je expanze firem běžnou záležitostí. Pokud jste vybudovali úspěšnou firmu se skvělými výsledky a místní trh máte v malíku, možná je na čase přemýšlet o expanzi do zahraničí. …