Nejeden copynadšenec dorazil 10. 10. na CopyCamp sesbírat pár rad. To, že nejde jen o uniformní záležitost, nám letos tvůrci předvedli již po desáté. Sladké hroznové jubileum bylo letos ve znamení řečnických skvostů jako jsou Michelle Losekoot[1][1]
Pomáhá značkám vytvářet smysluplný obsah.
, Richard Dobiáš[2][2]
Píše reklamní texty a školí copywriting.
, Martina Vejvodová[3][3]
Copywriting a custom care v Obsahové agentuře.
a další, kteří dohromady předvedli 10 skvělých vystoupení. Shrnuli jsme z nich pro vás pár praktický tipů na vypilování vašich copy skills.

Zahájení a rada, jak se nezbláznit

Celou akci zahájily copyholky z H1 s přednáškou Někdy stačí milionový nápad místo milionového rozpočtu. Poukázaly na fakt, že i lowcost metody mohou mít úspěch. Vypíchly například anchor texty, metadata a jak je správně psát, kritické zkoumání náročnosti vs. potenciál a přitom všem vycházení ze statistik a analýz. Potvrdily i důležitost newsjackingu, když vyprávěly, jak se H1 svezla na máselné krizi. Michelle Losekoot představila Jak napsat knihu a nezbláznit se. Postavila svou přednášku nejen na svých praktických radách, ale i na zkušenostech svých spisovatelských přátel. Mluvila o tom, jaké pocity autor při psaní knihy má. Taky osvětlila, že napsání knihy může trvat 2000 hodin až 20 let. Zdůraznila i důležitost lidí, kteří se o vás postarají, jako např. tchýně, psycholog, fyzioterapeut, kamarádi…

Michelle povídala i o pocitech autora při psaní.

Meta description aneb otvírák

Richard Dobiáš je už téměř stálým řečníkem. Tentokrát nám prozradil 7 fíglů na napsání správného otvíráku a rovnou je ukazoval v praxi na příběhu Hamleta.

  • Myšlenkové asociace Zapisujete si své první asociace na dané téma nebo slovo a z nich pak vycházíte. Př. Hamlet → Divadlo →Diváci → Bordel → Pořádek. Může z toho pak vzniknout: Je cosi shnilého v království dánském. Leč mladý Hamlet, který oplakával smrt královského otce, v něm již brzy sjedná pořádek. I kdyby to mělo stát 7 životů.
  • Obrázkové asociace K této metodě potřebujete sadu obrázků. Náhodně si jeden z nich vyberete. Tento obrázek se pak snažíte spojit s daným tématem. Co vzniklo Richardovi najdete v komentáři pod obrázkem.

Richard a jeho přednáška 7 fíglů na napsání správného otvíráku

  • Pentagram příběhu Pentagram symbolizuje pět bodů, které byste měli ve vašem textu použít. Cílem je udělat z otázky tajemství. Hlavní hrdina → Něco chce → Něco/někdo mu brání → Něco/někdo mu pomůže → Nějak to dopadne.
  • Detail Pointou je zde zaměřit se na nějaký, byť nepodstatný, detail z příběhu a na ten zaměřit celý text.
  • Metafora Při tvoření metafory můžeme použít to známé „je jako.“ Zde Richard uvedl další ze spousty příkladů pro otvírák na Hamleta: „Hamlet je jako banán. Ať se na něj díváš z jakékoliv strany, pořád je to banán. Ale když odhodíš jeho slupku, uklouzne po ní nejedna oběť.“
  • AIDA Stará známá, ale osvědčená kamarádka, která skrývá slova Attention, Interest, Desire a Action. Nejdříve musíte ukrást čtenářovu pozornost, najít věc, která ho zaujme, vypíchnout benefity, které daná věc pro čtenáře má – většinou řešení jeho problému, a nakonec do toho musíte dát i akci.
  • PAS Když nefunguje AIDA, je lepší použít PAS – Problem, Agitation, Solution. V tomto případě zmíníte nejdříve čtenářův problém, poté ho ještě zvětšíte a nakonec dodáte zázračné řešení. Celá věda o otvíráku se pojí s out of box myšlením, na které jsme vám dali malé cvičení v minulém článku.

10 kuriozit českého copy

Pavel Šenkapoun nám vybral 10 nejoriginálnějších českých stylů v psaní. Nechal se slyšet, že stylem je, pokud je někdo prostě cool a originální, což se v dnešním copy světě upozaďuje. Které jsou tedy ty opěvované? Pavel nám je vždy krásně shrnul a zmetaforizoval jejich přednosti.

  1. Umění dramatické zkratky – Richard Dobiáš
  2. Nenasytné metaforické obžerství – Roman Věžník
  3. Gejzíry slov plachého alfasamce – Otto Bohuš
  4. Mezi snovými obrazy – Michelle Losekoot
  5. Síla stylistického minimalismu – Marek Prokop
  6. Inženýr uživatelských duší – Ondřej Illinčev
  7. Krása, ze které (občas) mrazí – Marie Háková
  8. Copywriting regionalny – Míša Musilová
  9. Hříšně vtipná tečka? – Martina Bechyňová
  10. Piš jako sňatkový podvodník – Richard z Wooxu

Copy fackování existuje

Od Martiny Vejvodové jsme dostali něžnou facku, kterou by měl ale dostat každý copywriter. Hlavní je, že jsme si to nevzali osobně! Byla řeč o revizích copy textu a jejich důležitosti. Každý správný kopík by měl revizi přijímat a sám také texty druhých revidovat. Zpětná vazba je totiž pro copywritera velmi důležitá. Co všechno je vlastně k revidování? Klišé – PR – Vata – Lidsky – KISS – Oslí můstek – Jednota, srozumitelnost – Akčněji – Otázky – Struktura – Mezititulek – Pasiva – Příslovce – Dodržení tónu – Konkrétní výhoda – Sebevědomí – Čtivost – Kosmetika – K diskuzi – Třetí strana – Opakování slov Další pomocí může být i revizní slovníček. Nakonec jsme dostali menší to-do list s tím, že se máme dále vzdělávat, stáhnout si revizní slovníček, revidovat texty nechat si pořádně nafackovat. Letos jsme byli svědky jubilejního ročníku, který byl obzvlášť dobře stočený. Kromě přednášek stála za to i každá pauza, která poskytla dostatek času na naplnění našich žaludků i nějaký ten networking. Je dost dobře možné, že si H1 zvedli laťku příliš vysoko. Uvidíme na příštím ročníku. Už teď se těšíme!

Štítky: copycamp copywriting inspirace konference Praha

Anetta Bělunková

Anetta Bělunková [1]
[1] Marketing Assistant

Řeknu vám vše o MarketingONu i dalších Advisio akcích a klidně prozradím, jestli mám raději standardní tance nebo latinu.

Související články

Tereza Kučková

Tereza Kučková

17. 9. 2018 5 minut čtení

  • [Copywriting]
  • [Ze života agentury]

CopyCamp 2018 – jízda na vlně nových poznatků i zábavy

Vyslali nás na CopyCamp. Prý abychom se dozvěděly něco nového a přínosného. Jupí!! Nemohly jsme se dočkat. Natěšené, s budíkem na tři ráno, což nám vlastně vůbec…

Optimalizujte nikoli na úrovni klíčových slov, ale celého tématu
Eliška Reznerová

Eliška Reznerová

15. 12. 2017 5 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [Ze života agentury]

CopyCamp #8: To nejlepší z předvánočního srazu copíků

Nebyli jste na osmém CopyCampu? Chyba! Přišli jste nejen o hromadu inspirace, kotel zábavy, ale i fůru dobrého jídla a super knihomolskou tašku. Pro všechny, kteří se na…

Zapomeňte na svoje ego. Nikoho nezajímají vaše posraný životy.
Pavlína Marčišová

Pavlína Marčišová

20. 3. 2017 5 minut čtení

  • [Aktuality]
  • [Ze života agentury]

Copycamp #7: Z deníčku copywriterky

Agentura H1 pořádá tuhle akci nejen pro copywritery poměrně pravidelně. Letošní jarní Copycamp si nesl v názvu sedmičku a proběhl 8. března v Praze v kině Aero. Advisio si…