Nejeden copynadšenec dorazil 10. 10. na CopyCamp sesbírat pár rad. To, že nejde jen o uniformní záležitost, nám letos tvůrci předvedli již po desáté. Sladké hroznové jubileum bylo letos ve znamení řečnických skvostů jako jsou Michelle Losekoot[1][1]
Pomáhá značkám vytvářet smysluplný obsah., Richard Dobiáš[2][2]
, Martina Vejvodová[3][3]
Copywriting a custom care v Obsahové agentuře. a další, kteří dohromady předvedli 10 skvělých vystoupení. Shrnuli jsme z nich pro vás pár praktický tipů na vypilování vašich copy skills.
Zahájení a rada, jak se nezbláznit
Celou akci zahájily copyholky z H1 s přednáškou Někdy stačí milionový nápad místo milionového rozpočtu. Poukázaly na fakt, že i lowcost metody mohou mít úspěch. Vypíchly například anchor texty, metadata a jak je správně psát, kritické zkoumání náročnosti vs. potenciál a přitom všem vycházení ze statistik a analýz. Potvrdily i důležitost newsjackingu, když vyprávěly, jak se H1 svezla na máselné krizi. Michelle Losekoot představila Jak napsat knihu a nezbláznit se. Postavila svou přednášku nejen na svých praktických radách, ale i na zkušenostech svých spisovatelských přátel. Mluvila o tom, jaké pocity autor při psaní knihy má. Taky osvětlila, že napsání knihy může trvat 2000 hodin až 20 let. Zdůraznila i důležitost lidí, kteří se o vás postarají, jako např. tchýně, psycholog, fyzioterapeut, kamarádi…
Meta description aneb otvírák
Richard Dobiáš je už téměř stálým řečníkem. Tentokrát nám prozradil 7 fíglů na napsání správného otvíráku a rovnou je ukazoval v praxi na příběhu Hamleta.
- Myšlenkové asociace Zapisujete si své první asociace na dané téma nebo slovo a z nich pak vycházíte. Př. Hamlet → Divadlo →Diváci → Bordel → Pořádek. Může z toho pak vzniknout: Je cosi shnilého v království dánském. Leč mladý Hamlet, který oplakával smrt královského otce, v něm již brzy sjedná pořádek. I kdyby to mělo stát 7 životů.
- Obrázkové asociace K této metodě potřebujete sadu obrázků. Náhodně si jeden z nich vyberete. Tento obrázek se pak snažíte spojit s daným tématem. Co vzniklo Richardovi najdete v komentáři pod obrázkem.
- Pentagram příběhu Pentagram symbolizuje pět bodů, které byste měli ve vašem textu použít. Cílem je udělat z otázky tajemství. Hlavní hrdina → Něco chce → Něco/někdo mu brání → Něco/někdo mu pomůže → Nějak to dopadne.
- Detail Pointou je zde zaměřit se na nějaký, byť nepodstatný, detail z příběhu a na ten zaměřit celý text.
- Metafora Při tvoření metafory můžeme použít to známé „je jako.“ Zde Richard uvedl další ze spousty příkladů pro otvírák na Hamleta: „Hamlet je jako banán. Ať se na něj díváš z jakékoliv strany, pořád je to banán. Ale když odhodíš jeho slupku, uklouzne po ní nejedna oběť.“
- AIDA Stará známá, ale osvědčená kamarádka, která skrývá slova Attention, Interest, Desire a Action. Nejdříve musíte ukrást čtenářovu pozornost, najít věc, která ho zaujme, vypíchnout benefity, které daná věc pro čtenáře má – většinou řešení jeho problému, a nakonec do toho musíte dát i akci.
- PAS Když nefunguje AIDA, je lepší použít PAS – Problem, Agitation, Solution. V tomto případě zmíníte nejdříve čtenářův problém, poté ho ještě zvětšíte a nakonec dodáte zázračné řešení. Celá věda o otvíráku se pojí s out of box myšlením, na které jsme vám dali malé cvičení v minulém článku.
10 kuriozit českého copy
Pavel Šenkapoun nám vybral 10 nejoriginálnějších českých stylů v psaní. Nechal se slyšet, že stylem je, pokud je někdo prostě cool a originální, což se v dnešním copy světě upozaďuje. Které jsou tedy ty opěvované? Pavel nám je vždy krásně shrnul a zmetaforizoval jejich přednosti.
- Umění dramatické zkratky – Richard Dobiáš
- Nenasytné metaforické obžerství – Roman Věžník
- Gejzíry slov plachého alfasamce – Otto Bohuš
- Mezi snovými obrazy – Michelle Losekoot
- Síla stylistického minimalismu – Marek Prokop
- Inženýr uživatelských duší – Ondřej Illinčev
- Krása, ze které (občas) mrazí – Marie Háková
- Copywriting regionalny – Míša Musilová
- Hříšně vtipná tečka? – Martina Bechyňová
- Piš jako sňatkový podvodník – Richard z Wooxu
Copy fackování existuje
Od Martiny Vejvodové jsme dostali něžnou facku, kterou by měl ale dostat každý copywriter. Hlavní je, že jsme si to nevzali osobně! Byla řeč o revizích copy textu a jejich důležitosti. Každý správný kopík by měl revizi přijímat a sám také texty druhých revidovat. Zpětná vazba je totiž pro copywritera velmi důležitá. Co všechno je vlastně k revidování? Klišé – PR – Vata – Lidsky – KISS – Oslí můstek – Jednota, srozumitelnost – Akčněji – Otázky – Struktura – Mezititulek – Pasiva – Příslovce – Dodržení tónu – Konkrétní výhoda – Sebevědomí – Čtivost – Kosmetika – K diskuzi – Třetí strana – Opakování slov Další pomocí může být i revizní slovníček. Nakonec jsme dostali menší to-do list s tím, že se máme dále vzdělávat, stáhnout si revizní slovníček, revidovat texty nechat si pořádně nafackovat. Letos jsme byli svědky jubilejního ročníku, který byl obzvlášť dobře stočený. Kromě přednášek stála za to i každá pauza, která poskytla dostatek času na naplnění našich žaludků i nějaký ten networking. Je dost dobře možné, že si H1 zvedli laťku příliš vysoko. Uvidíme na příštím ročníku. Už teď se těšíme!
Štítky: copycamp copywriting inspirace konference Praha