Kupní síla se kvůli pandemii vychýlila z normálu a ovlivnila v mnoha segmentech nejen návštěvnost a tržby, ale i chod celých firem. Někteří nestíhají, jiní naopak nemají do čeho píchnout a se zatajeným dechem čekají, co bude dál. Na anonymních datech našich klientů vám ukážeme, jak to hýbe s jejich byznysy. A poradíme vám, jak v této situaci postupovat.
Koronavirové info okénko
- V listopadu 2019 „přeskočil“ koronavirus ze zvířete na člověka a začal decimovat populaci čínského Wu-chanu. Odtud se onemocnění[1][1]
Covid-19 je onemocnění, které způsobuje SARS-CoV-2. rychle rozšířilo do celého světa. - V druhé polovině února už byl virus na všech kontinentech kromě Antarktidy.
- 1. 3. byl zaznamenán první případ nemoci v ČR.
- 10. 3. Itálie vyhlašuje karanténu.
- 16. 3. je na ČR uvalena karanténa.
Když jde zboží na dračku
Únor a březen jsou za normálního stavu měsíce, kdy dochází k útlumu prodeje. Letos to kvůli výjimečné situaci neplatí a čísla v některých segmentech strkají do kapsy i vánoční sezonu. Krása, ale nečekané navýšení objednávek přináší i jisté problémy.
Když se na to e-shop předem připraví, doplní sklady, nabere posily na balení a expedici, všechno šlape. V opačném případě drhnou dodávky zboží, zaměstnanci nestíhají. Objednací doby se prodlužují a zákazníci jsou naštvaní. Každá mince má dvě strany.
Na konkrétních datech si ukážeme, jak vypadá meziroční růst u těch, kteří mají žádaný sortiment. A co se děje u těch, jejichž segment stagnuje.
Ochranné pomůcky a dezinfekce
Prevence je nejlepší léčba. V tomto duchu zmizely z obchodů dezinfekce a pomůcky na ochranu dýchacích cest. Staly se nedostatkovým zbožím. To dokazují i data našich klientů, kteří měli daný sortiment v nabídce.
Meziroční srovnání tržeb za roušky a dezinfekce. Když se koronavirus objevil v Evropě, a začal se masově šířit, jejich prodej raketově stoupl. Najednou je chtěly tisíce lidí a tržby za prodej dezinfekcí se meziročně zvýšily o neuvěřitelných 4 838 %.
Když nastane pokles
Největší propad zaznamenáváme u klientů v oblasti cestovního ruchu. Cestování je omezeno. O zájezdy ani služby s nimi spojenými není zájem. Ti, co už mají nakoupené zájezdy na léto, je chtějí zrušit.
Návštěvnost webu zaměřeného na cestovní ruch se sice zvýšila po vydání článku, který reagoval na vzniklou situaci, ale s přibývajícími případy a zhoršující se situací začala klesat.
Tržby na tom byly výrazně hůř než minulý rok už před ohlášením nákazy v ČR. V období od 1. 2. do 12. 3. poklesly o 30 % a po vyhlášení karantény v ČR dále klesají.
Segmenty, které jsou beze změn
Jsou i segmenty, kde všechno funguje standardně tak, jak má. Dobrým příkladem je dům a zahrada. Je jaro, nastává čas výsadby. Zahradníkův rok je v plném proudu, a to bez ohledu na koronavirus a nouzový stav.
Jak na situaci reagovat
Nákupy se kvůli nouzovému stavu, karanténě a obavám z nákazy přesouvají takřka výhradně do on-line světa. Mnozí obchodníci na to pružně reagují a upravují své služby. Nabízí dopravu zdarma, doručují balíky za dveře bytů, vyžadují bezkontaktní platby, zaměřují se na digitalizaci služeb a snaží se minimalizovat mezilidský kontakt. Pro inspiraci přidáváme několik praktických tipů, jak situaci zvládnout. Projděte si je a vyhněte se zbytečným přešlapům.
[1] Soustřeďte se na on-line
Zareagujte na vzniklou situaci změnou služeb. Museli jste zavřít kamennou prodejnu? Soustřeďte se na e-shop. Digitalizujte a nabídněte on-line i to, co máte běžně jen na prodejně. Pokud nabízíte školení nebo konzultace, nahraďte osobní setkání on-line streamem.
[2] Upravte služby
Potěšte zákazníky dopravou zdarma nebo možností bezkontaktního doručení zboží za dveře bytu. Řešte věci dynamicky. Chování zákazníků se rychle mění a vy musíte rychle reagovat.
[3] Zaměřte se na aktuální zboží
Lidé tráví kvůli nařízené karanténě více času doma. Vyberte produkty, které teď využijí víc než kdy jindy, a promujte je. Naplánovanou kampaň na džíny odložte a soustřeďte se raději na tepláky. V elektru se zaměřte na výbavu domácí kanceláře a nabídněte třeba handsfree sluchátka nebo notebooky.
[4] Informujte o dění
Změnili jste služby, jste zahlcení, máte delší dodací lhůty a chybí vám zboží? Buďte otevření a ukažte, jak pracujete na zlepšení situace. Že jste poslali zaměstnance na homeoffice, zrušili jste naplánované akce a dezinfikujete. Informujte o tom na svých sociálních sítích, na webu i v e-mailech.
[5] Připravte si FAQs
Sepište si seznam nejčastějších otázek, odpovězte na ně a vyvěste je na web i na sociální sítě. Základní otázky k dopravě a platbě už jsme pro vás zpracovali. Na další dotazy zákazníků odpovídejte svižně.
[6] Nevypínejte kampaně
Nevypínejte kampaně, raději je optimalizujte tak, aby odpovídaly současné situaci. Například rozpočet na propagaci prodejen použijte na propagaci e-shopu.
[7] Odstraňte možnost osobního odběru
Pokud máte zavřeno, odstraňte možnost osobního odběru na pobočkách, v e-shopu i na zbožových srovnávačích.
[8] Nabízejte alternativy
Vypadla vám dodávka zboží, nebo máte vyprodáno, nabídněte zákazníkům srovnatelnou alternativu.
[9] Zaměřte se na konkurenci
Sledujte, jaké kroky podniká vaše přímá i nepřímá konkurence, a držte s ní krok. Dobrou inspiraci najdete i v zahraničí, kde se s podobnou situací potýkali už dřív.
[10] Zapracujte na brandu
Když můžete pomoct, udělejte to. Jestli umíte třeba šít, vytvořte návod (video, článek) na ušití roušky. Takový obsah bude aktuální, sdílený, a navíc v něm můžete odkázat na produkty, které máte v nabídce.
[11] Kontrolujte publikační plány a reklamy
Projděte si předem připravené publikační plány na blog i sociální sítě a zvažte, zda příspěvky dávají v současné situaci smysl. Pokud ne, odložte je na později a vymyslete raději něco jiného. Revizi proveďte i u běžících a naplánovaných reklam. Nevhodný obsah v nevhodnou dobu vám na popularitě nepřidá.
[12] Tvořte obsah
Pokud váš byznys spadá do segmentu, který zažívá stagnaci nebo propad, a nemáte do čeho píchnout, zaměřte se na tvorbu obsahu. Namluvte podcasty, pište články, točte videa. Kvalitní obsah vám pomůže jak s propagací na sociálních sítích, v SEO, tak s dalším nakopnutím byznysu.
[13] Vyhodnocujte a nastavuje
Jestli máte volněji, zaměřte se na analytiku. Zjistěte, jaké články, příspěvky na sociálních sítích a reklamy byly v posledním roce nejúspěšnější a zamyslete se nad tím proč. V budoucnu se vám to bude hodit.
[14] Připravte si krizovou komunikaci
Zvažte, jaké situace/konflikty by mohly vzhledem k situaci nastat, a připravte si adekvátní krizovou komunikaci. Ve chvíli, kdy to bude potřeba, můžete hned reagovat.
[15] Záložní plán
V rámci hesla „kdo je připraven, není překvapen“ si promyslete, co uděláte, když… Zjistěte si možnosti, propočítejte si různé scénáře a plánujte. Nemusí to být do detailu, ale je lepší mít nějaký záložní plán než žádný.
Předchozích 15 bodů je jen zlomek toho, co můžete aktuálně řešit. Postupně přidáme další témata a půjdeme více do hloubky. Komunikujeme s předními speciality z oborů, jako je právo, finance, projektové řízení a HR. A zjišťujeme nové informace, které vám v současné situaci mohou pomoci s řízením podnikání na internetu.
Jak se daří jiným
Oslovili jsme také několik velkých hráčů české e-commerce scény a získali jejich vyjádření k současné situaci. Vybrali jsme službu na rozvoz jídla: Dámejídlo, sexshop: RůžovýSlon a prodejce sportovních potřeb: inSPORTline. Podívejte se, jak se změnilo nákupní chování i vnitřní chod firem.
Co bude dál
Ať už váš byznys patří do jakéhokoliv segmentu, pamatujte, že v tom nejste sami. Všichni teď musíme tahat za jeden provaz, abychom to ve zdraví zvládli. Pamatujte, že jsme tady pro vás i my v [Advisio]. Pokud potřebujete poradit nebo nakopnout marketing, ozvěte se.
Náš tým je připraven řešit jakékoli otázky a problémy. Když bude potřeba, zapojíme i naše partnery. Jsme v úzkém kontaktu s Google a Seznam konzultanty, s Heureka podporou a dalšími službami.
U klientů řešíme velké množství dotazů, takže známe i spoustu odpovědí. Jestli tápete, klidně se na nás obraťte, rádi vám poradíme.
Čerstvé informace, rady a tipy budeme dlouhodobě přidávat do podpůrné Facebook skupiny – Digitální marketing v karanténě, přidejte se.
Štítky: budoucnost damejidlocz digital marketing e-commerce ekonomika insportline koronavirus marketing pandemie ruzovyslon.cz situace vyjádření